April 2003

 

3 April

Het volgende belangrijke onderdeel wat ik wil monteren is de voorruit. De voorruit is opgebouwd uit een ruit die gevat is in een aluminium omlijsting, twee staanders die de ruit met de carrosserie verbinden en de buitenspiegels. Allereerst moeten de buitenspiegels aan de staanders bevestigt worden. Dit blijkt een lastig klusje waar ik twee avonden mee bezig ben.
Ik heb twee manuals voor de bouw van mijn auto, en deze hebben een verschillende mening over waar de staanders aan de carrosserie moeten komen. Een telefoontje naar de fabriek levert nuttige tips op; de maten in de manuals zijn slechts indicatief, het is het beste om de uiteindelijke positie van de staanders te meten a.d.h.v. de deurtjes. Deurtjes ??  Eeeuh, ik had dus bedacht de deurtjes pas mee te nemen uit Engeland als ik daarheen ga voor de keuring. Geen deurtjes = geen voorruit bevestigen. De staanders krijgen een zorgvuldig uitgezocht plekje aan de muur, voorlopig zit er niets anders op om eerst de deurtjes te bestellen en te wachten totdat ze er zijn. Ohja, ik had ook nog niet besloten welke kleur..... Food for thought dus.

 

 

5 April

Na de poging het raam te monteren verder met de richtingaanwijzers. Ik begin al aardig bedreven te worden in het frezen in het polyester. Tape op de neus, aftekenen, boren, frezen er schuren totdat ik tevreden ben met de gaten (geloof me, dat kan best wel eens even duren..). Ik besluit een schotdoorvoertje in de neus te zetten, dan slijt de bedrading niet door op de rand van het gat.

 

 

Zoals jullie al hebben kunnen lezen valt het me niet mee om de juiste wielen voor m'n auto te vinden. Bijna alle wielen vind ik lelijk. Daarnaast blijkt het lastig uit te vinden wat de ET waarde moet zijn. Ik heb de laatste tijd veel reacties op de site gekregen, waaronder een aantal personen die mij geweldig geholpen hebben met het ET vraagstuk. Om een antwoord op al mijn vragen te krijgen besluit ik een wiel te proberen.

 

 

Dankzij de vriendelijke medewerker van Wheelcenter Zwolle, beschik ik voor een week over een 7J15 wiel met een ET van 35. Op de bovenstaande foto zie je dit wiel gemonteerd. Het blijkt dat dit wiel een kleine 5 mm te ver naar binnen zit. ET 20 zou dus 10 mm te ver naar buiten zitten. Achter is het een ander verhaal, het ET 35 wiel verdwijnt volledig in de wielkast; geen gezicht. Het wordt dus ET15 achter, en ET 35 voor. Na de keuring monteer ik vˇˇr een spacer van 5 mm. Tot die tijd monteer ik het spatbord een beetje naar binnen met een spacertje achter de spatbordophanging.

 

 

6 April

Vandaag is het interieurdag. Mijn excuses aan de analoge inbellers; het zal wel een eeuwigheid duren voordat deze pagina met de grote hoeveelheid foto's geladen is. Allereerst de stoffering van de kuip. Het deel dat over de tunnel moet komen heb ik nog niet binnen. De binnenzijde van de buitenwanden wordt bekleed met een aluminium plaat die met blauw vinyl is overtrokken. Ook het blauwe vinyl staat nog in Engeland.

 

 

De stoelen, het stuur en het dashboard worden vervolgens op hun plek gezet. We zijn onder de indruk van de gekozen combinatie, echt heel mooi....

 

 

We proberen de stoelen even. Marieke voert een duurtest uit, in een klein uurtje leest ze "Gala" van Rob Gibhart uit. Ook de gordels worden grondig getest.

 

 

Nog een laatste blik op het interieur voordat het grootste gedeelte weer gedemonteerd wordt. De volgende stap is het vastzetten van het dashboard, maar dat doen we morgen...

 

 

7 April

Na al het pas en meet werk van afgelopen weekend wordt het nu tijd om een aantal zaken vast te gaan zetten. Vanavond monteer ik het dashboard; in de rand van de scuttle zet ik trekmoeren waarmee het dashboard straks vast komt te zitten. Het boren in het met vinyl overtrokken dashboard valt best mee. Het is toch iedere keer weer spannend hoe dit soort dingen uitpakken.

 

 

10 April

Om de motor te kunnen starten moeten er nog een aantal dingen in orde gemaakt worden. Allereerst moet de koeling in orde zijn. Hiertoe moet ik de radiateur nog monteren. De radiateur wordt met de motor verbonden met pijpen die met slangen gekoppeld worden aan de radiateur en de motor. Helaas blijkt het niet eenvoudig om uit te vinden welke slangen Westfield gebruikt voor deze toepassing. Ik heb de bestelnummers van de slangen van het merk Quinton Hazel, maar deze slangen worden in Nederland niet geleverd.

 

 

12 April

De binnenkant van de kuip wordt afgewerkt met vinyl. Dit vinyl wordt tegen aluminium platen gelijmd. Bij Westfield kosten deze platen ongeveer 120 euro. Daarom besluit ik ze zelf te maken. Donkerblauw vinyl heb ik al besteld, nu alleen nog de aluminium platen. Deze laat ik maken. Om vast te stellen hoe ze er precies uit moeten zien maak ik eerst een mal uit karton.

 

 

13 April

Een andere essentiŰle zaak die klaar zal moeten zijn voordat de motor kan lopen is het motormanagement systeem. Om precies te zijn: de verbinding tussen het motormanagement systeem en de motor. Na enig zoeken vind ik de geschikte kabel (Bedankt Peter !!) om dit mee te doen. Het is een heel gepuzzel om alles goed aan te sluiten. Nadat ik nog eens goed het doorgemeten hoe e.e.a. werkt besluit ik met een extra relais de spanning op de motor te zetten na het omdraaien van het contact.

 

 

16 April

Het aan elkaar solderen van alle draden van de draadboom is een hele klus. Wel leuk om te doen, niet echt m'n core competence :-) Het zou natuurlijk leuk zijn als alles in een keer werkt. Het zou helemaal niet leuk zijn als ik bij de eerste keer aansluiten het motormanagement systeem opblaas omdat ik iets verkeerd heb aangesloten. Links de relais die respectievelijk de motor van spanning voorzien en de brandstofpomp schakelen.

 

 

19 April

Jippie !! Een lang weekend; drie dagen om verder aan de Westfield te bouwen. Marieke is op bezoek bij een vriendin, twee dagen helemaal voor mezelf. 's Morgens eerst naar Martin, m'n remklauwen zijn binnen. Eerst met de radiateur aan de slag. Ik moet nog twee beugeltjes maken om de radiateur aan de bovenzijde met het chassis te verbinden. Tijdens het buigen (in de bankschroef...) breek het eerste beugeltje. Blijkbaar specialistenwerk. Dan maar over op de buitengewoon imposante remklauwen. De draad in de uprights is geen M10 (zoals ik aangenomen had) maar M12. Geen passende bouten op voorraad, ze hangen dus nog een beetje onderuit. Onder de indruk ? Ik wel !! 

 

's Middags komt Serge langs. Hij heeft een accu meegenomen. Samen lopen we de bedrading die ik afgelopen week aangesloten heb helemaal door. We willen zeker zijn dat er geen fouten in de draadboom zitten. Na een dik uur meten is het eindelijk zover, voor het eerst de spanning erop! Direct na het aansluiten begint de brandstofpomp te lopen. Op zich klopt dit, alleen mag de pomp niet droog lopen. We weten dat 'ie 't doet, dus koppelen we de pomp af. Het relais van de brandstofpomp kun je horen schakelen, dus we weten waneer de pomp aangestuurd wordt. We sluiten de laptop op de DTA aan. Met de laptop kunnen we de DTA programmeren, maar ook realtime meekijken naar wat hij doet.

 

 

Rechts zie je het realtime scherm van de DTA. De water en de lucht temperatuur schelen 1 graad, niets ernstig lijkt me. Het gas staat 25% open, de lambdasonde meet niks. Klopt, want de motor draait niet. Toeren hebben we dus ook niet, accuspanning is 12.8 volt. Ik vind 't allemaal dapper. Om te vieren dat dit allemaal werkt Ún er geen enkele fout in de draadboom zat gaan we eten bij de griek.

 

 

De remklauwen heb ik aan het begin van de middag al gemonteerd, maar het remsysteem moet nog wel gevuld en ontlucht worden. Ik heb 's morgens een kwart liter remolie (dot 5.1) gekocht, zou genoeg moeten zijn. Van een buitengewoon aardige medewerker van de Brezan krijg ik nog een hele goeie tip: in het slangetje wat ik gebruik om de klauwen te ontluchten duw ik een fietsventieltje, zo kan er geen lucht terugstromen naar het remsysteem. Werkt (ondanks het feit dat Serge er in eerste instantie geen vertrouwen in heeft) uitstekend!! Het ontluchten valt (mede dankzij het ventieltje) erg mee, veel bouwers hebben hiermee de grootste problemen. Het lijkt erop dat het handremmechanisme van de achterklauwen makkelijk wat lucht vasthoudt, na het aantrekken van de handrem (eeeuh, meer dan eens....) komt de laatste lucht eruit. 0.25 liter blijkt maar nauwelijks genoeg te zijn, ver onder het minimum niveau in ieder geval.

 

 

20 April

Een volgende uitdaging: het ruitenwissermechanisme. Eerst de voorruit er (weer) op, vervolgens de afwerkstrip boren, gaten overnemen op de scuttle, veel passen en meten het het hier rechts afgebeelde resultaat. Niet slecht al zeg ik het zelf.

 

 

De Westfield begint nu echt op een echte auto te lijken. Onder de scuttle zit naast de ruitenwissermotor ook de kachel al gemonteerd. Het begint druk te worden onder de scuttle! Op de plek van het tape moeten nog gaten komen om de slangen van de kachel naar de motorruimte te leiden. Ik zit er over te denken om dit iets anders dan standaard te doen: niet makkelijker, wel veel mooier.

 

 

21 April

Afgelopen week heb ik een paar busjes gedraaid om de oogbouten van de 4-punts gordels mee op de juiste hoogte te zetten. Het vergt enig denkwerk hoe alles af te tekenen, maar uiteindelijk lukt dit. Met de dremel (supergereedschapje!) maak ik de gaten op de juiste diameter.

 

 

Buitengewoon tevreden over het bereikte resultaat zit ik nu m'n website te updaten. Vanmorgen reden we door de mooie omgeving van onze woonplaats. Het leek wel of de helft van alle auto's die we op de weg tegenkwamen cabrio's waren. Tegen de tijd dat we weer thuis zijn is het nog steeds schitterend weer. Ik had gedacht hier nog even van te kunnen genieten. Het mag niet zo zijn: "doorbouwen kreng" roept Marieke me toe. "Ok, ok, ik ga al" mompel ik. Aan de ene kant zie ik enorm uit naar de dag dat wij voor het eerst met de Westfield op pad gaan. Aan de andere kant.... Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog zoveel plezier zal beleven aan een hobby / vrijetijdsbesteding / verslaving.....

 

 

22 April

Samen met Marieke ontlucht ik de remmen voor een tweede keer. Met het extra kwart litertje remolie wat ik 's middags gekocht heb redden we het ruimschoots. Verbazingwekkend hoeveel lucht er toch nog uitkomt. Het is mij wel duidelijk waar alle problemen met sponzige remmen bij Westfields zitten: in het handremmechanisme van de achterremmen. Ook uit de onderste ontluchtingsnippels van de voor klauwen komt - tot mijn verbazing- nog wat lucht vrij.

 

 

We belanden nu in de fase dat er nog een heleboel kleine klusjes te doen zijn. Een van de eerste is het monteren van de massakabel van de motor. Volgens het manual moet deze tussen het chassis aardingspunt en een van de bevestigingsbouten van de versnellingsbak gemonteerd worden. Beetje een rare oplossing, maar bij nader inzien wel de meest logische plek.

 

 

26 april

De platen die de binnenzijde moeten afwerken zijn klaar. Ze passen prima, het enige dat ik nog moet doen is een gat maken waar de onderste gordelbevestiging doorheen komt te zitten. Geen grote klus, maar wel even werk.

 

 

Volgende klus: de rear finishing strip. Dit is de afwerkstrip tussen de bootbox die ik afgelopen week vastgezet heb en de bekleding van het achterschot. Bij de bekledingsset zit een rear finishing strip, maar die is bekleed met zwart vinyl. Dat vind ik eigenlijk niet zo mooi, ik wil proberen de hele kuip met biscuit vinyl af te werken. Daarnaast is de rear finishing strip van Westfield slecht gelijmd, alle omgevouwen stukken blijven loskomen. Als laatste zitten er een paar rare uitsparingen in die ik niet nodig heb. Snap ook niet waar ze voor bedoeld zijn. Uit een gezet stuk aluminium haal ik uitsparingen voor de (door mij niet gebruikte) bovenste bevestigingspunten van de 3 punts gordels.

 

 

27 april

De controlelampjes kunnen gemonteerd worden. De gaten in het dashboard zijn wat aan de kleine kant. Met de dremel maak ik alles op maat. Het rechter richtingaanwijzer lampje zit net iets te ver weg. Het groot licht lampje zat echt 1.5 mm uit het midden, dat heb ik al aangepast. Het richtingaanwijzer lampje moet nog. Merk op dat ik de schakelaar voor de richtingaanwijzers ook gemonteerd heb (meest linkse schakelaar). Bij de self canceling richtingaanwijzer zat een naar mijn smaak niet zo'n fraaie wipschakelaar voor de richtingaanwijzers. Standaard zijn de richtingaanwijzers niet zelf uitschakelend, de schakelaar blijft gewoon staan in de stand waarin deze staat. Door de helft te gebruiken van een schakelaar die ik afgelopen week bij Conrad besteld heb samen met de andere helft van de Westfield schakelaar krijg ik een zelf terug stellende schakelaar volgens de Westfield vormgeving.

 

 

Het kastje van de zelf uitschakelende richtingaanwijzers krijgt een plekje onder de scuttle. Begint druk te worden achter het dashboard.

 

 

29 april

Na lang zoeken heb ik eindelijk de juiste slangen voor het koelsysteem kunnen vinden. Westfield levert wel een kit om de radiateur aan te sluiten, maar ik ben het niet zo eens met de manier waarop ze dat doen. Ook als de motor koud is (en de thermostaat gesloten) stuurt het Westfield systeem het koelwater door de radiateur. Hierdoor hebben veel Westfields last van overkoeling; de motor komt nooit op temperatuur. Daarom wil ik e.e.a. anders uitvoeren.

 

 

Hier zie je de aansluitingen op de radiateur. In de onderste slang zit een knik, niet zo goed te zien op de foto :-( De beugeltjes bovenaan de radiateur willen maar niet lukken. De eerste poging hier thuis mislukte, bij het zetten braken de randen af. Ook bij mijn vaste toeleverancier voor dit soort werk lukte het niet, kreeg m'n beugeltjes met compleet met scheuren terug. Zal nog eens een nieuwe poging ondernemen met wat dikker materiaal.

 

 

30 april

Verder met het koelsysteem. Net achter de bocht komen een tweetal aftakkingen op de aluminium pijp; de retour van de kachel en de bypass van de thermostaat. Door de laatstgenoemde aansluiting komt het koelwater direct terug naar de pomp zolang de thermostaat gesloten is.

 

 

Een andere klus die al even lag te wachten was de oliepeilstok. Bij de motor zat geen peilstok, moest dus gemaakt worden. Van de sloop had ik al eens een peilstok meegenomen. Helaas paste het pijpje waar deze in hoort niet op mijn motor. Kennelijk toch licht gewijzigd. Uit een stukje aluminium buis buig ik een exemplaar naar eigen ontwerp. Bij de derde (!) poging ben ik tevreden.  

 

 

De laatste klus voor vandaag is het maken en monteren van een mesh in de neus. Ik heb 'm tijdens het passen al even van de voorkant bekeken. Echt woest mooi, jullie moeten nog even wachten voordat jullie het eindresultaat kunnen zien, vergeten een foto te maken voor het lijmen.....