Februari 2003

6 februari

Vandaag en morgen ben ik vrij, lekker de tijd om aan m'n Westfield te werken. Jammer genoeg zaten bij de laatste levering van Westfield aan Mega Sportscars (de Nederlandse Westfield importeur) geen spullen voor mij. Toch heb ik nog wel genoeg te doen.

's Morgens eerst een afdekplaatje gemaakt wat een opening in de bak moet afsluiten. Je kon nog zo op de achterkant van de koppeling kijken. Ik heb begrepen dat Westfield normaal gesproken dit gat gewoon openlaat, maar dat vind ik geen gezicht. Uit 1 mm aluminium plaat maakte ik een afdekplaatje.

's Middags bracht ik een bezoek aan Steenwijk, waar ik op de sloop een dynamo en een startmotor haalde. Helaas konden ze me niet helpen aan een brandstofpomp.

 

7 februari

De startmotor heb ik volledig gedemonteerd voordat ik kon beginnen met het schoonmaken, smeren en weer monteren. Ik heb nog geen accu voor de Westfield, even testen is dus nog niet gelukt. Misschien toch wel slim om even te doen voordat de body gemonteerd wordt. Daarna zal het zeker lastiger worden om de startmotor even uit te bouwen.

 

Na de eerste montage van de handremkabel een aantal weken geleden moest deze natuurlijk even getest worden. Dat viel dus even tegen; de handremkabel brak al bij de eerste keer aantrekken. De handremkabel bestaat uit twee helften; deze zijn gelast middels een stalen bus die om de beide uitenden heen geperst is. Martin van Mega Sportscars suggereerde om 'm opnieuw te laten lassen door iemand die ook verstaging kon maken. Ik moest toch naar een botenbouwer, dus handremkabel mee....

 

Bij Bunkerservice MZW werd ik uitstekend geholpen; geheel kosteloos lasten zij mijn handremkabel opnieuw. Heren, nogmaals bedankt !! Nu ik weer één handremkabel heb kon deze ook ingebouwd worden. Met een werkende handrem was het ook mogelijk om de homokineten echt vast te zetten.

 

8 februari

Daar zijn we weer eens. Vol goede moed was ik toen we in oktober met onze site begonnen. Ik zou de internet site wel gaan bijhouden. Bertram bouwde er lustig op los maar ik bleef een beetje steken in het bij houden! ‘s Avonds waren er zoveel andere dingen te doen (werken voor Laga 2003) dat de site een beetje in het gedrang kwam. Een paar weken geleden hebben we (vnl. Bertram) een grote slag geslagen in het bijhouden. Ik heb ook mijn aandeel geleverd: een telefoon met ingebouwde camera. Nu kunnen we iets meer detail foto’s maken en dat moet voor de kijkers onder ons toch ook leuk zijn!

 

 

De Westfield begint een echte auto te worden. Steeds vaker merk ik dat ik over wegen rij en denk: “Dat is een mooi Westfield stukje”. Heerlijk lijkt het me, samen een beetje toeren.

Hoe is dat nu: mee bouwen aan de zijlijn? Zolang je geen verwachtingen hebt van degene die niet actief meebouwt gaat het goed. Degene die niet actief mee bouwt moet de bouwer er ook in vrijlaten. De duidelijke afspraak die we aan het begin hebben gemaakt, geen auto spullen door de rest van het huis maakt het makkelijk. Als ik iets van het sleutel gebeuren wil mee krijgen is er genoeg te zien in de garage. Zelf vind ik het lekker om na een drukke dag even mee te kijken naar wat Bertram aan het doen is en her en der met een ontzettende logica mee te kijken. Soms komen we daarmee samen tot best heldere oplossingen. Ergo: auto bouwen zeker doen als je er de ruimte voor hebt!

 

16 februari

Tijd om de tankbevestiging definitief in orde te maken. Met een zelfklevende foamstrip wordt de tank van het chassis gescheiden. Twee aluminium beugels houden de tank op zijn plaats. Nu nog een brandstofpomp vinden, in Steenwijk kon ik hier niet voor slagen.

 

 

 

20 februari

Bij Stagar in Stadskanaal slaag ik voor een brandstof filter. Nu nog uitvinden in welke richting de brandstof er doorheen moet ....  (???)

 

 

Marieke is laat thuis, en ik ben al druk bezig in de garage. Om toch nog even samen te zijn eet Marieke d'r soep op aan de workmate.

 

22 februari

Eindelijk is het zover, de spullen die ik in Engeland besteld heb om m'n auto af te bouwen zijn binnen. De stoelen (geen zorgen, ik heb d'r echt twee) zijn in één woord schitterend. Marieke's auto weer helemaal volgeladen snel terug naar huis om alles eens goed te kunnen bekijken.

 

Het dashboard is eigenlijk nog mooier dan de stoelen, ook Martin is helemaal enthousiast. Hij vind -net als ik- dat een dashboard een Westfield helemaal af maakt. Het standaard dashboard is gewoon een vlakke plaat. Ik heb gekozen voor een optionele, luxe uitvoering. Wel erg duur, maar z'n geld meer dan waard! Helaas zijn de klokken niet helemaal juist geleverd; ik wil graag klokjes met een witte achtergrond en chromen randen. De klokken die uit Engeland gekomen zijn zijn zwart :-(

Gelukkig doet Martin niet moeilijk, witte klokken zullen er komen!

 

 

23 februari

Het meest zat ik te wachten op de draadboom; het volgende onderdeel dat gemonteerd moet worden. Een eindeloze hoeveelheid stekkers en draad zal ervoor moeten zorgen dat alle lampjes straks op het juiste moment gaan branden.

's Morgens komt Herman even langs om te kijken hoe 't ermee staat. Hij is onder de indruk, het is de eerste keer dat hij de auto ziet, de vorige keer dat hij hier was kon ik slechts een foldertje laten zien...

 

 

24 februari

Het echte werk aan de draadboom kan beginnen. Niet echt een klus waar ik naar uit zie, aan de andere kant kan 't ook niet echt een zware klus zijn. De kwaliteit van Westfield draadbomen is alom geroemd, volgens Martin is 't allemaal slechts een kwestie van het onderdeel wat het dichtst bij een aftakking van de draadboom zit aansluiten. Toch nog maar even goed studeren....