Januari 2003

 

1 januari

Dat we ooit met elkaar zullen gaan trouwen staat als een paal boven water. Maar dan moet toch eerst de auto klaar zijn, achter op de fiets lijkt me niets. Deze foto lijkt het geheel wat dichterbij te brengen. Maar nee; we zijn de as op de versnellingsbak aan het vastmaken!

Nog even geduld dus!

(Ik moet toegeven dat ik wel in de verleiding kwam, wat een wereldvrouw...)
 

4 januari

Een weekje geleden kon ik de remschijven die ik bij een automaterialenzaak besteld had ophalen. De voor schijven komen van een Ford Taunus (!) Geventileerde schijven zijn natuurlijk mooi, maar schromelijk overdreven voor een auto al deze. Sterker nog, de geleerden beweren dat je de remmen niet eens heet genoeg krijgt om ze fatsoenlijk te laten werken. Geperforeerde schijven is echter wel het minimum. Na nauwkeurig aftekenen boor ik gewoon uit de hand 40 gaten per schijf. Ik ben absoluut niet ontevreden over het resultaat.

 

 

6 januari

De Zetec motor die in mijn Westfield gebouwd gaat worden komt uit de Focus en het voorlaatste model van de Mondeo. De versnellingsbak komt uit een Sierra of een Scorpio. Toch past de motor op de bak. Het gatenpatroon komt niet volledig overeen, maar op een paar bouten aan de onderkant na, kunnen ze er allemaal in. Het druklager van de Sierra bak is echter niet hoog genoeg om de koppeling van de Zetec motor vrij te drukken. Daarom draai ik op m'n werk een ring die de 12 mm die het lager te kort komt aanvult.

 

 

8 januari

Na lang zoeken vind ik eindelijk precies het goeie plastic clipje om mijn kabelboom mee vast te zetten. De firma Skiffy levert een enorm assortiment plastic onderdeeltjes. In het laatste kwartier van 2002 bestelde ik 100 kabelbandvoetjes. Skiffy stuurt als je met je creditcard betaald je bestelling direct af. Ik kan weer een avondje boren en popnagels trekken.

 

 

9 januari

Vandaag rond ik het bevestigen van de clipjes af. Weer een kleine 50 popnagels verder. Ik monteer de clips op een kleine interval, ik hoop dat de kabelboom op deze manier netjes recht langs het chassis komt te lopen.

 
 

10 januari

Eindelijk is de motor in Lelystad aangekomen. Ik neem een middag vrij om 'm op te halen. Thuisgekomen maakte ik eerst ruimte om de motor naar binnen te rijden.

 

Met de takel tilde ik de motor uit de kofferbak van de auto van Marieke (wereldvrouw mèt een grote auto :-) Het vroor ruim 15 graden en er lag redelijk wat sneeuw op de oprit, maar naar binnen zou ie !!

 

Op deze foto is aardig te zien hoe de motor geleverd wordt. De motor staat in een soort krat. Het uitlaatspruitstuk zit er nog op, dit zullen we niet gebruiken. Het inlaatsysteem gebruik ik voorlopig wel. Marten Born van Mega Sportscars heeft een mooie airbox ontwikkeld die precies op het standaard inlaatmanifold van de Zetec past.

 

Goed even verder over de motor dan. Ik had graag een Duratec motor in m'n Westfield gemonteerd. Helaas bleek dat deze motor niet past in een linksgestuurd chassis met conventionele pedalen. Eigenlijk is het nog net wat te vroeg voor een Duratec; op de fabriek zagen we het prototype. De gebruikte bak (uit een Ford Transit) geeft niet de goede verhoudingen, een adapter voor de MT75 bak is er nog niet. Net als een uitlaat, throttle body injection enz. Ook het inregelen van het motormanagement systeem zal niet eenvoudig zijn, niemand heeft er nog ervaring mee....

 

Mijn motor heeft een tijdje in een vochtige hal gestaan. Daardoor is met name de koppeling een beetje gaan roesten. De ergste roest haal ik eraf, maar ik realiseer me dat de motor eenmaal gemonteerd verder zal roesten. De flens van de motor moet op een aantal punten wat aangepast worden; om ruimte te maken voor de startmotor en de koppelingskabel. 

 

16 januari

De motor wordt voor de eerste keer gepast. We controleren of we de juiste aanpassingen aan de motor gedaan hebben. Overmorgen ga ik m'n motorsteun weer ophalen bij Martin. Westfield gebruikt de tweede versie van de Zetec motor. Martin gebruikt echter de laatste (derde) uitvoering. De ophanging van de motor is licht gewijzigd, de rechter motorsteun moet dus aangepast worden.

 

19 januari

Vandaag gaat de motor er definitief in (tenminste...). Gisteren heb ik de motorsteun opgehaald, ik heb nu alles in huis. De bak komt lager te hangen dan ik gedacht had. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, op deze manier heb ik wat meer ruimte voor m'n brandstofleidingen.

 

We passen de neus en de motorkap even. Het begint er al imposant uit te zien. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje teleur gesteld in de kwaliteit van het polyester. Op de neus zit (ondanks de uitstekende verpakking) een forse kras. Zowel in de neus als in de motorkap zitten diverse witte pitjes.

 

Vandaag heb ik me ook georiënteerd op banden en velgen. De banden heb ik al uitgezocht, dat worden Yokohama A032R banden. Ik hoop dat ze in 16" een beetje betaalbaar zijn. Een fatsoenlijke website heeft Yokohama Nederland niet eens, reageren op email moeten ze BTW ook nog leren.

 

Dan de velgen. Weer een heel nieuw terrein, met een hoog Johnny en Anita gehalte (ook de sites met informatie over velgen). Het is nog niet helemaal zeker, maar ik denk dat ik BSA Cobra velgen monteer onder m'n Westfield.

 

22 januari

In een Ford Focus of een Mondeo worden diverse pompen en compressoren door de polybelt die over de krukas loopt aangedreven. Denk bijvoorbeeld aan de pomp voor de stuurbekrachtiging of de compressor voor de air conditioning. Een Westfield beschikt niet over stuurbekrachtiging, laat staan airco!

Wat wel aangedreven moet worden zijn de in het blok geïntegreerde koelwaterpomp en de dynamo. De krukas loopt rechtsom, en de koelwaterpomp moet linksom lopen. Diverse Westfield bouwers kiezen ervoor om de koelwaterpomp in de verkeerde richting te laten lopen. Dit is het eenvoudigst: de dynamo wordt linksboven gemonteerd, de riem loopt om de drie pulley's heen. Er zijn echter twee problemen met deze oplossing. De polybelt moet over de vlakke pulley van de waterpomp lopen. Het is natuurlijk mogelijk om een ring op de pulley te persen waarin groeven voor de polybelt gestoken worden. De opbrengst van de pomp zal door de verkeerde draairichting dalen tot 40% van de normale opbrengst. Geen oplossing dus. Ook het spiegelen van de rotor (in het verleden wel gedaan) levert geen verbetering in de opbrengst van de pomp (volgens een maatje die voor een van de grootste pompenfabrikanten ter wereld werkt).

 

Lang puzzelen leverde de hiernaast afgebeelde oplossingen op. Optie A gebruikt een extra keerrol rechts van de pomp, de dynamo komt op de gebruikelijke plek. Optie B gebruikt ook een extra keerrol, maar de dynamo wordt nu laag aan de motor gemonteerd. Omdat de omspannen boog van de krukaspulley groter is (en omdat een laag gemonteerde dynamo bijdraagt aan een laaggelegen zwaartepunt) kies ik voor optie B.

De benodigde keerrol komt van een Ford motor. Bij Stagar in Stadskanaal mocht ik zelf een half uurtje in het magazijn snuffelen voor iets geschikts.

   

Vannavond was het de beurt aan de carterpan om onder het blok vandaan te komen. Met behulp van Marieke's pannenkoekenmes snijden we de kitlaag tussen het blok en de carterpan stukje bij beetje los. De carterpan moet een stuk ingekort worden, anders maakt hij te vaak kennis met verkeersdrempels enzo...

 

26 januari

Nadat ik de carterpan én het carter ontdaan had van de vloeibare pakking nam ik de carterpan mee naar m'n werk waar ik op een vlaktafel met een hoogtemeter de carterpan aftekende. 's Avonds voorzichtig met een handzaag / decoupeerzaag het stuk dat komt te vervallen afgezaagd. Ik wilde dit niet met de haakse slijper doen; hiermee breng je zoveel hitte in het dunne plaatmateriaal dat lassen volgens mij lastig wordt.

 

 

27 januari

Met het lakken van de remschijven was ik een vlak vergeten. De beugel voor de keerrol was inmiddels ook klaar, tijd om de hammerite weer tevoorschijn te halen. Ook monteerde ik vandaag een RVS afwerkstrip over de bougies. De foto links is gemaakt met Marieke's nieuwe Nokia 7650. Ok, de kwaliteit van de foto's is niet echt super, maar het voldoet toch ruimschoots. Alle voorgaande foto's komen van de webcam (te herkennen aan het onderschrift met de datum en tijd) of van de digitale camera van Serge. Nu kunnen we zelf ook detailfoto's maken.

 

29 januari

De schijven en de beugel voor de keerrol waren droog, monteren dus!

 

Ook de remmen kunnen nu afgemonteerd worden. Met de handrem zit het niet mee, in de handremkabel lijkt een productiefoutje te zitten. Hij breekt bij de eerste keer aantrekken. Martin adviseert me om een bedrijf te zoeken die verstaging kunnen maken. Ik moet toch nog op zoek naar een watersportzaak voor zelfklevende schuimrubber strips voor de montage van de brandstoftank.

 

De carterpan is inmiddels ook ingekort. Ik heb de omtrek van het door het afzagen ontstane gat afgetekend op een plaatje 1.5 mm staal. De omtrek is niet bepaald rechthoekig, het vraagt dus wat vijlwerk om e.e.a. mooi passend te krijgen.

 

Ook de olie pick up pipe moet ingekort worden. Ik moet nog even navragen hoeveel olie ik nu in de motor moet doen en hoe vaak deze ververst moet worden. Zal best wel wat vaker zijn dan ik gewend ben.