Juli 2003

 

4 juli

Zoals de vaste lezers gemerkt zullen hebben heeft de bouw bijna twee weken stilgelegen. Ook als je een Westfield aan het bouwen bent is het goed om zo nu en dan op vakantie te gaan !! Mijn schoonzus en zwager hebben een zeiljacht gekocht. Klein detail: de boot ligt nog in Barcelona. Marieke en ik hebben een kleine bijdrage geleverd aan het terugbrengen van de boot naar Nederland door als bemanning mee te varen.
Gisterenavond waren we er weer, nu nog ruim een week vrij om de auto SVA klaar te maken. Ik heb een SVA keuring aangevraagd voor eind juli.

 

 

Helaas zijn de onderdelen waar ik echt op zit te wachten nog niet binnen. De tonneau voor de bagageruimte is er wel, maar 2 meter blauw vinyl om m'n binnenpanelen mee te bekleden en de scharnieren van de deuren zijn er nog niet. De tonneau en het dak wil ik pas monteren zodra de auto door de keuring is. Ook de startonderbreker die ik net voor mijn vakantie besteld heb is nog niet binnen :-(  Nouja, maar eens kijken wat we nog wel kunnen doen. Als eerste monteer ik de bootbox. Omdat de sensor voor de snelheidsmeter er nu in zit kan ik de achterkant van de auto afmaken.

 

 

Na het monteren van de bootbox kunnen de bovenste bevestigingsogen voor de gordels gemonteerd worden. Tenslotte monteer ik de roll bar. Met de roll bar gemonteerd ziet de Westfield er weer een beetje meer als een auto uit. 

 

 

7 juli

Omdat ik nog geen vinyl voor m'n zijpanelen heb begin ik maar met het voorbereiden van de afwerking van de tunnel. Na enig denkwerk besluit ik de bekleding onder de ringen die ik gemaakt heb ruim uit te snijden, de hoesjes van de schakelpook kunnen dan op de tunnel vastgeplakt worden met dubbelzijdig tape waarna de bekleding daar weer overheen kan komen.

 

Als laatste kunnen dan de ringen over de bekleding gezet worden. Een precies werkje wat me een groot deel van de dag kost. Het blijkt nog niet mee te vallen om de hoesjes netjes te monteren. Echt een werkje om even te laten liggen tot een moment dat ik wat meer moed heb.

  

Ik heb me nog niet bezig gehouden met het luchtfilter. Toevallig spreek ik Serge hierover. Hij blijkt nog een filter te hebben liggen, precies van het type dat ik wilde hebben. Da's dus gauw geregeld. Ander voordeel van een bezoekje aan Serge: Ze eten altijd zo lekker! Nogmaals bedankt.

 

Het filter is te groot om rechtstreeks op de airbox gezet te worden. Een filter wat direct op de airbox aangesloten moet worden mag niet te groot zijn omdat het anders in aanraking komt met de motorkap. Ook hier vind ik een oplossing voor: bij een carstyling specialist koop ik een stuk aluminium pijp dat precies de juiste bocht heeft om de verbinding tussen het filter en de airbox te kunnen maken. Nu nog een methode verzinnen om de bocht aan de airbox vast te zetten...

  

8 juli

Omdat er nog steeds geen uitzicht is op de levering van het vinyl (iedere werkdag met Westfield gebeld, maar ook vandaag blijkt het nog steeds niet afgestuurd....) probeer ik een alternatief te verzinnen. Allereerst lopen Marieke en ik 3 stoffeerders af waarvan er twee gespecialiseerd zijn in auto(stoelen) stofferen. Helaas kunnen zij mij niet helpen aan een stukje vinyl van de juiste kleur, structuur en dikte. Om toch verder te kunnen besluit ik de meter die ik heb te gebruiken om één van de panelen te bespannen, de andere komt dan later wel.

 

Om de panelen vast te zetten heb ik alweer even geleden plastic nageltjes besteld bij Skiffy. Met deze nageltjes zet ik het paneel bijna onzichtbaar vast, echt super afgewerkt. Op de foto lijkt er een fors kleurverschil te zitten tussen het vinyl en het polyester, maar bij "gewoon" licht zie je dat niet.

 

11 juli

Op Marieke d'r verjaardag kwam de startonderbreker binnen. Snel naar Car Creations om 'm op te halen. Erik (de eigenaar) vertelt dat hij nog een beetje slaperig is; hij heeft afgelopen nacht onze site bekeken. Ik heb me nooit gerealiseerd dat het lezen van de hele site 2 uur kost !!

 

Het inbouwen en testen van de startonderbreker is best nog een klus. De startonderbreker blokkeert de startmotor, de DTA en de brandstofpomp. De draden van deze circuits zijn allemaal ongemerkt en van dezelfde kleur. Goed opletten dus dat de plaklabels die de fabrikant op de diverse draden geplakt heeft blijven zitten. De richtingaanwijzers gaan knipperen als je het systeem in- of uitschakelt, met een tweede knop op de afstandbediening kan ik in de auto een piepertje laten afgaan, lijkt me wel handig als ik op een terrasje van een biertje zit te genieten en ik iemand aan m'n auto zie prutsen...
De montage van een startonderbreker is verplicht voor de SVA. Omdat het contactslot aan de achterkant niet afgeschermd of weggebouwd is lijkt een startonderbreker sowieso wel nuttig. Mogelijk maak ik in de toekomst nog eens een startknop op m'n dashboard. Dan kan het contactslot vervallen; de startonderbreker wordt dan de "sleutel", starten die je met een drukknop op het dashboard.

 

12 juli

Ik zag een beetje op tegen het definitief monteren van de pook en de handrem. Toch moet het gebeuren, dus aan de slag maar! Eerst haal ik de bekleding van de tunnel. Vervolgens monteer ik de pookknop. Het hoesje zet ik met dubbelzijdig tape vast op de tunnel. Ik moet behoorlijk met schaar en stanleymes tekeer gaan om e.e.a. passend te krijgen...

 

Toch lukt het heel aardig om de hoesjes van de schakelpook én de handrem op hun plek te krijgen. Als ik later de bekleding weer monteer zet ik met de ringen de hoesjes en de bekleding vast.
Mogelijk vraag je je af waarom ik die suffe Sierra handremhandel niet vervangen heb voor iets sportievers. Dit is een bewuste keuze; van deze handremhandel weet ik zeker dat 'ie niet afgekeurd zal worden. Dat is met een zelfgemaakt of after-market ding altijd maar afwachten natuurlijk... Zodra de auto goedgekeurd is wil ik de handremhandel vervangen voor iets beters. 's Avonds bezoek van Martijn en Serge, bere gezellig, maar verder kom ik niet (ik ben bijna zover dat ik de weg op kan...)

 

13 juli

Ik wil proberen om vandaag een stukje met de auto te rijden en alle instrumenten te testen. Het dashboard moet dus ingebouwd worden. Met Marieke zoek ik voor de schijnbaar eindeloze hoeveelheid stekkers achter het dashboard een bestemming. Het wordt erg vol achter het dashboard. 

 

Ook de linker stoel wordt gemonteerd. De rechterstoel laat ik nog even wachten, het met vinyl afgewerkte paneel moet aan deze kant nog gemonteerd worden. De zenuwen gieren door m'n keel nu alles zo bij elkaar komt. De auto is echt bijna af, en ik kan niet wachten om de eerste proefrit te maken.

 

We rollen de auto naar buiten om de motor te starten en de toerenteller te checken. Die moet dus opnieuw geprogrammeerd worden; de toerenteller geeft het dubbele van het werkelijke toerental aan. De watertemperatuurmeter loopt wél gelijk op met de waarde die de DTA registreert. Marieke en ik lopen voordat we gaan rijden het testrondje even langs, even kijken hoe hoog de drempels zijn, of er gaten in de weg zitten enzovoorts. Over voorbereiding gesproken!

 

Ja, da's even schrikken!! Het verlengsnoer loopt naar buiten voor de laptop waarmee ik de DTA kan uitlezen. De garage is leeg voor het eerst sinds november. En wij ?? Wij zijn aan het proefrijden. Ik in de auto, Marieke op de fiets gewapend met camera en brandblusser er achteraan!!!
De motor loopt nog niet stationair. Dat maakt het een beetje lastig om een paar keer stevig te remmen, om zodoende de remblokken wat in te slijten. Dit laatste is echt nodig voor de SVA; daar wordt de rembalans getest. Verder een kleine koelwaterlekkage. Voornamelijk: ongelofelijk heftig kicken !!!

 

De eerste meters
In de achtervolging
Door de bocht
Voorbij
Weer thuis

 

 

Marieke schiet met de digitale camera een paar filmpjes. Mochten ze niet willen afspelen, download dan hier de benodigde codec.

 

 

16 juli

Gisteren heb ik bussen onder de koplampen gezet. Dit is noodzakelijk voor de SVA keuring die ik zoals het nu lijkt op 5 augustus zal hebben. Ik was liever een week eerder gegaan, maar dat lijkt niet te kunnen. Marieke kan in augustus niet mee, een week eerder was dat nog wel gelukt. Morgen nog eens even bellen om te proberen e.e.a. een week te vervroegen.
De koplampen schijnen als ze direct op de beugels bevestigd worden een beetje tegen de neus aan. Gevolg hiervan is dat je een driehoekige schaduw voor de neus van de auto krijgt. Dat mag dus niet. Door de koplampen wat hoger te monteren lossen we dit op. Zodra ik terug ben uit Engeland dan gaan deze bussen er weer onderuit, de koplampen zo hoog is geen gezicht !!

 

Eerste klus voor vandaag is het verder afmaken van de bevestiging van de stoelen en de gordels. Om de gordels aan de onderkant netjes te kunnen monteren maak ik een paar busjes uit een stukje pijp wat ik nog heb liggen. Met het monteren van de stoelen loop ik tegen een probleempje aan: de gaten in het chassis zitten 4 mm minder ver uit elkaar als in de stoelrails. Eigenlijk voor het eerst dat iets echt niet past. Ik realiseer me dat het best knap is dat al die andere zaken wel direct pasten, en vijl de gaten tot sleufgaten. Ik bedenk me dat ik ongeveer 15 jaar geleden stage liep bij een machinefabriek. Ik had toen al een stage achter de rug in de onderhoudsdienst van een frisdrank fabriek. Tegen een van de monteurs in de machinefabriek vertelde ik dat ik machines bouwen wel mooi vond; nieuw machines zijn altijd zo lekker schoon (in tegenstelling tot de machines in de frisdrankfabriek). De monteur antwoordde: "Oud is vies, maar nieuw past nooit".

 

Mogelijk herinneren de vaste lezers zich nog dat ik een aantal maanden geleden zelf een "rear finishing strip" gemaakt heb. Tijd om 'm te monteren. Deze afwerklijst wordt met klittenband vastgezet en ontrekt de overgang van de bootbox naar de bekleding van het achterpaneel aan het oog. 

 

 

17 juli

Begin april zat ik met het probleem van de bevestiging van de raamstijlen. De fabriek adviseert om de deurtjes eerst op de raamstijlen te zetten en dan pas de gaten voor de raamstijlen af te tekenen. Ik had toen nog geen deuren, dus ik heb de indicatieve maten uit het manual maar aangehouden. Martin vertelde me dat de raamstijlen naderhand best nog nagesteld kunnen worden. Dit blijkt niet nodig, de deurtjes passen prima. Marieke heeft ze direct even getest.

Voor het bevestigen van de schanieren in de deuren moet je eerst de gaatjes in het aluminium frame vinden en daarna gaatjes in het vinyl maken. Het materiaal waar de ramen van gemaakt zijn is heel stug en hard. Wij hebben eerst de gaatjes aan de binnenkant gemaakt (daar komt ook het scharnier tegen aan dus maakt het niet uit als het gaatje niet strak is) en dan pas aan de voorkant (daar heb je alleen het boutje wat het gaatje afdekt!). Uiteindelijk vlieg je door het vinyl heen aan de voorkant!!

 

 

20 juli

De SVA keuring is nu definitief op 5 augustus. Helaas kan Marieke dan niet mee, ik ga nu samen met Serge. Ik heb de boot al besproken. Het zal geen vakantie uitje worden; vaak vroeg op en laat naar bed. Begin maart hebben jullie al kunnen lezen dat ik Fiat Coupé achterlichten wil gebruiken op mijn Westfield. Klein probleem: met deze achterlichten komt mijn auto niet door de SVA keuring. In de SVA richtlijnen staat (overigens geheel in overeenstemming met de Europese richtlijnen) dat de minimale afstand tussen het remlicht en het mistachterlicht 100 mm moet zijn. Daar voldoen de Coupé achterlichten dus niet aan. Sterker nog; de helft van alle auto's die in Nederland rondrijden voldoen hier niet aan!

 

 

Vrees niet na het zien van bovenstaande foto, dit is dus slechts een tijdelijke oplossing. Zodra mijn auto hier op kenteken staat gaan deze lampen de bak in en komen de Coupé achterlichten achterop de achterspatborden te zitten.
We hebben vandaag ook nog even proef gereden. Voordat het zover was hebben we geprobeerd om de stationair regeling in orde te krijgen. Dit is nog niet gelukt. Het schijnt dat het stationaircircuit van de DTA niet zo geweldig is. Uiteindelijk heb ik het stationaire toerental ingeregeld door de aanslag van de gasklep te verstellen. Toch slaat de motor soms nog af. Volgende week donderdag moet ik toch naar Martin om de laatste dingetjes voor de SVA klaar te maken (uitlijnen, emissiemeting enz.). Moeten we meteen maar even naar het stationair gedrag kijken...

 

 

21 juli

Zo nu en dan loop ik eens even om de auto heen. Ik stel me voor hoe het is om met de Westfield over dijkweggetjes te toeren / scheuren. Deze momenten gebruik ik ook om nog eens vast te stellen of ik 100 % tevreden ben over het tot dusverre bereikte resultaat én om te kijken of ik nog onvolkomenheden tegenkom. Zo stond ik vanavond nog eens even naar de ruitenwissers te turen. Ik zag dat de ruitenwissers de rechterkant van de ruit prima droog zullen vegen, maar dit geldt zeker niet voor de linkerkant. En da's nou wel de kant waar ik vaak wil zitten !! Logisch natuurlijk, een Westfield is een engelse auto. Dus de ruitenwissers zitten ook gespiegeld. Ik zal dit dus moeten omdraaien én ervoor moeten zorgen dat de ruitenwissers aan de linkerkant stoppen. Dit betekent dat ik de aandrijving van de andere kant moet laten komen. Helaas past de buis waar het aandrijfsnoer doorheen loopt niet zo jofel meer nadat ik de tandwielkastjes heb omgedraaid. Morgen verder !!

 

 

22 juli

Na een uurtje rustig passen en meten heb ik de buis waar het aandrijfsnoer van de ruitenwissers doorheen loopt in de juiste vorm. Dit ging toen de scuttle nog niet op de auto zat wel een stuk makkelijker !!
In de armpjes van de ruitenwissers zit een knik, net voor de aanhechting aan de ruitenwisser zelf. Dit knikje staat nu de verkeerde kant op. Nadat Marten me verzekerd heeft dat de armpjes niet breken buig ik ze voorzichtig de andere kant op. Boven de nieuwe vorm, onder de originele.

 

 

Nu de armpjes de juiste vorm hebben kunnen ze weer gemonteerd worden. Precies gespiegeld t.o.v. de foto van gisteren! Ik sluit even de ruitenwisserschakelaar aan om te testen of het nu goed werkt. Job done.

 

Aan de binnenkant van de scuttle zitten aan beide kanten 2 boutjes die de scuttle op z'n plek houden. Ik heb de panelen aan de binnenkant al wat hoger gemaakt op deze plek, omdat ik weet dat er een probleem is met de boutjes die hier zittten. Na montage van het dashboard viel het me op dat je vanuit bepaalde hoeken toch de binnenkant van de scuttle kunt zien..

 

 

Om de SVA keurmeester te vriend te houden maak ik een afdekplaatje wat aan de binnenkant van de scuttle uit het zicht ontrekt. Dit plaatje bekleed ik later met vinyl en wordt met twee tiknageltjes bevestigd. Ook de onderkant van het dashboard wil ik dicht maken. Achter het dashboard zitten nogal wat onderdelen gemonteerd die niet aan de strenge eisen voor scherpe delen in het interieur voldoen.

 

 

27 juli

Naast het plaatje dat aan de zijkant van de scuttle komt heb ik inmiddels ook voor de bovenzijde twee platen gemaakt. Ik denk dat de SVA keurmeester hier best heel erg blij van wordt. Dat hoop ik in ieder geval wel! De LED die aan de linkerkant zit is van de startonderbreker. Ik wilde deze LED niet op het dashboard zetten, vind ik niet zo'n mooi gezicht. Het knipperen van de richtingaanwijzers geeft wel aan of de startonderbreker ingeschakeld staat of niet. De LED kan ik vanuit de stoel net zien, op deze manier kan ik de status van de startonderbreker nog wel controleren.

 

 

Voor het contactslot maak ik een ovaal gat in de plaat. Hier steekt het contactslot door. Ziet er best netjes uit al zeg ik het zelf... Marieke en ik worden handig in het verlijmen van vinyl met aluminium panelen. In totaal zit er nu 3 liter Bison Kit in de auto verwerkt !!

 

 

Er zijn nog een paar kleine dingen die ik moet doen: reflectoren op de achterspatborden plakken, binnenspiegel vastplakken, min kabel van de accu definitief vastmaken, en dan hebben we 't wel zo'n beetje gehad. Donderdag ben ik de hele dag bij Marten, maandag naar Engeland. Ik ben nu al nerveus... Toch moet 't kunnen lijkt me. Ik zie al uit naar het moment dat ik naar huis kan bellen om te vertellen dat hij goedgekeurd is.
Een treurig moment is aangebroken. De auto is zo'n beetje helemaal klaar. Dat betekent het einde aan avonden lang bouwplezier. Aan de andere kant: nu de auto klaar is kan ik er mee rijden. Als me dat net zoveel plezier geeft als het bouwen dan belooft het nog wat !!

 

 

30 juli

Vanmiddag hebben wij bij Marten een autoambulance opgehaald. Vanavond komen Serge en Luit langs. Dat komt goed uit, want ik heb voor de tweede keer m'n accu laten leeglopen :-(
Ik heb de accu bij Marten achter gelaten, hopelijk is ie morgen weer levend. Toch maar eens een goeie acculader kopen.... Met hulp van Serge, Luit en Marieke krijgen we de auto op de autoambulance. Voorlopig de laatste nacht voor de Westfield in onze garage.

 

 

31 juli

Ondanks dat ik vandaag een vrije dag heb sta ik toch op tijd op. Ik ga vandaag naar Lelystad om de auto uit te lijnen én om de emissie goed af te regelen. De hele rit naar Lelystad reed er een Westfield achter me aan. Hopelijk een van de laatste ritten waarbij de Westfield geen enkele auto ingehaald heeft!

 

 

Bij Marten gekomen gaat mijn auto meteen de brug op. Eerst koffie, dan aan de slag. Het valt me op dat het expansievat helemaal leeg is als ik de motorkap van de auto afhaal. Tot mijn schrik zie ik dat er een enorme plas koelvloeistof omder de auto ligt. De aanwezigen lachen zich rot; de koelvloeistof op de grond lag er gisteren ook al, mijn expansievat is leeg doordat door het schudden tijdens het transport een luchtbel uit het koelsysteem ontsnapt is...
Het uitlijnen is nog een behoorlijke klus, vooral omdat de instellingen voor camber en caster elkaar beïnvloeden. 

 

 

Na het uitlijnen monteren we diverse kapjes om de boutkoppen af te schermen voor de SVA. Alle delen die meer dan 3 mm uitsteken moeten een radius hebben van minimaal 2.5 mm. Daar voldoet de kop van een gewone zeskantbout dus niet aan.

 

 

De lenzen van mijn koplampen zijn bedoeld voor een links gestuurde auto. In Engeland zou ik iedere tegenligger verblinden. De auto moet voor de keuring voldoen aan de engelse richtlijnen. Marten heeft alleen zwarte engelse koplampen. Nouja, het is alleen maar voor de keuring...
's Middags stellen we de DTA zodanig in dat ik prima aan de emissie-eisen voldoe. Best nog even werk om met de laptop het motormanagement systeem zo te herprogrammeren dat de emissie bij alle toerentallen waarbij de emissie gemeten wordt te laten voldoen aan de eis. Uiteindelijk lukt dat toch en regelt de DTA keurig op de lambda waarde. Nog 4 dagen totdat we naar Engeland vertrekken...