Maart 2003
1 maart Met de achterlichten van mijn Westfield wil ik iets wat niet standaard is (met andere woorden: vragen om problemen). Op de site van Zauber heb ik iets aparts gezien wat ik ook wil. De auto rechts heet de mist- en achteruitrijdlichten geïntegreerd in de units op de achterspatborden. De standaard setup gaat uit van landrover units voor mist- en achteruitrijdlichten (rechthoekige bakjes) die aan weerszijden van het reservewiel gemonteerd worden. Maar hoe kom je nu aan deze lampjes ?? |
|
![]() |
3 maart Na lang zoeken ben ik er achter gekomen wat voor lampjes Zauber gebruikt: de achterlichten van een Fiat Coupé! Een telefoontje naar de Fiat dealer geeft me de schrik van m'n leven, 4 lampjes: ruim 250 euro !! Op zoek naar een goedkoper adresje dus...
|
4 maart Het werk aan de kabelboom schiet op. De zekeringhouders moeten gedemonteerd worden omdat de draden vanaf de onderkant van een paneel gemonteerd worden. Op deze foto zit het paneel er nog niet op |
|
![]() |
De eerste schakelaars kunnen ook al aangesloten worden. Een aantal dingen zit al op z'n plaats en kan zoals beloofd zo aangesloten worden. Valt best mee! |
5 maart Vandaag bestelde ik 4 achterlichten voor véél minder dan 250 euro bij OSB in Beesd. |
|
![]() |
De Fiat lampen worden straks gemonteerd in een polyester kopie van de vacuüm getrokken Westfield achterlicht behuizingen. Hopelijk kan ik de huisjes direct in navy blue laten maken, dat scheelt weer spuitwerk. Het zal nog wel even passen en meten worden, de Fiat lampen zijn 1 mm groter dan de uitsparingen in het Westfield huis...
|
6 maart Vandaag haalde ik de riem voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo op. Ik heb een steun voor de dynamo laten lassen en inmiddels ook gespoten. Het was wat lastig om precies te bepalen hoe lang de riem moest zijn. Je kunt niet eenvoudig weg een rolmaat om de pulleys spannen omdat de riem een millimeter of 4 dik is. Met wat golfkarton en de garantie dat ik de riem indien deze niet zou passen mocht ruilen lukt het wel.
|
![]() |
![]() |
Ook het inlaatspruitstuk wordt eindelijk definitief (?) gemonteerd. Op dit standaard Ford inlaatspruitstuk wordt straks een custom made airbox gemonteerd. Voordat ik daaraan kan beginnen zal ik het eerst nog voor elkaar moeten zien te krijgen dat de gasklep bij vol intrappen van het gaspedaal helemaal open gaat. Da's nu dus nog niet zo en dat lijkt me wel zo belangrijk !!!
|
Om vast te stellen wat de ET waarde van de wielen moet worden (er zijn zoveel verschillende verhalen...) monteer ik de voorspatborden. Door een loodlijntje te laten zaken kan ik opmeten wat de ET waarde moet worden. |
|
![]() |
Met deze gegevens maak ik de hiernaast afgebeelde schets om mijn vraag in het Forum van de WSSC te verduidelijken. Niet dat ik hier nou veel wijzer van ben geworden.... |
8 maart Eergisteren paste ik het uitlaatspruitstuk. Jammer dan, past dus voor geen meter. Het uitlaatspruitstuk raakte het chassis; ik kon het niet eens recht op de kop krijgen. Om de speling tussen het uitlaatspruitstuk en het chassis te vergroten moet de motor omhoog. Wel even lastig dat ik de motortakel niet meer in huis heb. Met een stuk hout op de garagekrik druk ik de motor op de krukas voorzichtig iets omhoog. De hogere rubbers zorgen ervoor dat de motor een dikke centimeter omhoog komt.
|
|
![]() |
Op deze foto is goed te zien dat het nu wel past (blijft krap, dat wel....). Ook het hogere rubber is op deze foto goed te zien. |
11 maart In Beilen vond ik op een in Citroen gespecialiseerd auto demontagebedrijf een geschikte brandstofpomp. Om deze aan de auto te monteren heb ik zelf een beugeltje gemaakt. Ook voor het filter moest ik de montage zelf uitvinden. De brandstofpomp zit net naast het differentieel gemonteerd. In de tank zit een voorfilter, na de pomp een heel fijn filter dat moet voorkomen dat de injectoren dicht gaan zitten. Zowel de pomp als het filter hangen in rubbers. Op deze foto is de bedrading ook goed te zien. De beugel boven in het beeld is voor de sensor van de snelheidsmeter. |
|
![]() |
Nadat de pomp en het filter gemonteerd waren kon de tank er ook op. De tank wordt vastgehouden door twee aluminium strippen die om de tank heen geklemd zitten. In het midden van de tank zit de brandstofniveau meter. De rode dop zit op de tank om te voorkomen dat er stof in terecht komt. Straks wordt deze vervangen door een vlakke tankdop in de achterzijde van de body. |
12 maart Nu het brandstofsysteem helemaal klaar is kan het paneel waar de zekeringhouders op komen ook gemonteerd worden. Dit doen we gezellig met z'n tweeën. Met m'n enorme popnageltang zitten de popnagels er zo in. |
|
![]() |
Nu kunnen de zekeringhouders aangesloten worden. Gelukkig hadden we alle draadjes goed gemerkt. Alhoewel... De 6 en de 9 leken wel erg veel op elkaar. Gelukkig staat in het manual ook nog een keer welke kleuren waar moeten. |
15 maart Mijn DTA is binnen. De DTA is het motormanagement systeem wat de Zetec straks zijn maximale vermogen zal laten leveren. Deze computer is volledig vrij programmeerbaar. De website van DTA is echt de moeite waard. Klik hier voor een voorbeeld van de schermen van de bijgeleverde software. |
|
![]() |
Om aan de DTA te komen maak ik wederom een ritje naar Lelystad. Serge gaat met me mee, hij wil wel eens een afgebouwde auto zien! Martin heeft nog steeds een XTR2 staan. Iets voor een volgend project ?? |
We stellen nog wat vragen over het monteren van de body. Hierbij mogen absoluut geen fouten gemaakt worden. "Measure 1000 times, drill once !!" Martin is zoals altijd erg behulpzaam. Volgens hem kan er niet zoveel fout gaan. Ik hoop het ook !! Buiten een van de racers die Martin recentelijk gebouwd heeft. Zo kan een Westfield er dus ook uitzien. Opvallend detail, ondanks (of dankzij ??) de ET20 offset staan de voorwielen niet precies midden onder de spatborden. |
|
![]() |
Weer thuis gekomen monteren we eerst de achterspatborden op de body. Daarna gaan we een grote worsteling aan om de body weer beneden te krijgen (de body hing sinds november op de logeerkamer tegen de muur...) |
De body moet via de voordeur naar buiten om vervolgens weer via de garagedeur naar binnen gebracht te kunnen worden. Dit gaat allemaal nog makkelijk, de body zakt zo over het chassis. Nu begint het er op te lijken !! |
|
![]() |
Na montage van de motorkap blijkt dat de nieuwe rubbers waar de motor nu op staat ook niet veel hoger hadden moeten zijn; de nokkenasaandrijving past maar net onder de motorkap! Inmiddels is het zondagmiddag, 14:00u. Aan de ene kant motiveren de leuke reacties op de site me enorm om de site bij te houden, maar uiteindelijk gaat het erom dat we deze zomer kunnen rijden! Ik ga maar weer gauw aan de slag !! |
16 maart Vandaag is het tijd voor een van de echt tricky jobs die moeten gebeuren. De uitlaat komt aan de zijkant van de auto naar buiten; door het polyester van de body. Er moet dus een gat voor de uitlaat gemaakt worden. Een lastige klus; met de uitlaat gemonteerd kan de body niet gemonteerd worden, zonder uitlaat weet je niet waar 't gat moet komen. Met tape maak ik een soort raamwerk om de uitlaat heen. Uitlaat eraf, body erop. Ongeveer midden in het raamwerk boor ik van binnen uit een pilot gaatje met een haakse boormachine. Op de op de buitenkant aangebrachte tape zet ik de maten van het raamwerk uit (volg je het nog ??) met een doorslijpschijfje in de Dremel is het laatste deel van deze klus vlot geklaard. |
|
21 maart Om een aantal details aan de bedrading af te werken halen we de body er nog een keer af. De bekabeling voor de startmotor is eigenlijk voor een links bedoelde startmotor bedoelt. Op de MT75 versnellingsbak die ik gebruik zit de startmotor rechts, dit in tegenstelling tot de T9 bak die in Engeland nog steeds veel gebruikt wordt. Om de bedrading netjes te krijgen ontmantel ik een deel van de kabelboom en voeg het geheel op een andere manier weer samen. Ook de bevestiging van de tank was nog niet helemaal naar mijn tevredenheid. Met een extra strook zelfklevend schuimrubber zit e.e.a. wat beter op z'n plaats.
|
|
22 maart Het lijkt de hele dag wel bezoekuur vandaag! 's Morgens komt eerst een collega even kijken. 's Avonds familiebezoek. Als ze vertrokken zijn vind ik een grote doos lekkere chocolaatjes in de auto. Géén idee wie die daar achtergelaten heeft, maar langs deze weg: BEDANKT! |
|
![]() |
23 maart Na een week meten en studeren op de manual en diverse internetsites wordt het nu toch echt tijd om de body vast te gaan zetten. Ik ga er maar voor om na alles uitvoerig gepast te hebben eerst de rollbar vast te zetten. |
25 maart Naast het werk aan de body (de onderkant van de body zit aan de achterkant nu ook vast) besteden we nog wat aandacht aan de aandrijflijn. De versnellingsbak wordt gevuld met speciale olie specifiek voor MT75 bakken. De vul- en niveauplug zit aan de zijkant van de bak, dicht tegen het chassis aan. Met een stuk benzineslang aan een trechter lukt het allemaal net. |
|
![]() |
27 maart Om wat meer op te schieten heb ik twee dagen vrij genomen. Marieke is ook thuis, dus da's gezellig. 's Morgens eerst naar Steenwijk om een aantal kleine dingetjes op te halen. Om de DTA te kunnen aansluiten op de sensoren en de bobine heb ik nog een paar stekkers nodig. Marieke knipt deze vakkundig uit een oude Scorpio. |
We hebben ook nog een "inertia switch" nodig. Deze schakelaar schakelt automatisch de brandstofpomp uit in het geval van een ongeval. Na diverse pogingen winden we een redelijk recente Ford Escort waar het juiste type inertia switch in zit. Het mag duidelijk zijn: ik ben helemaal in m'n element... |
|
![]() |
Weer thuis gekomen eerst met de inertia switch aan de gang. In het manual staat duidelijk dat je deze moet monteren voordat de brandstoftank gemonteerd wordt. Laat staan dat het nog lukt als de body ook al gedeeltelijk vast zit. Gelukkig beschik ik over een haakse boormachine. Met de Dremel kort ik een boor in zodat ik niet kan uitschieten in de tank en kan boren waar dat nodig is. Daarna verder met de body. Alle sluitlijnen moeten natuurlijk zo strak mogelijk worden. Om te kijken hoe het e.e.a. het beste uitkomt passen we alle nog te monteren delen. |
Vanaf de achterkant is goed te zien waar het dashboard straks komt te zitten. Achter het dashboard komen de kachel, het ruitenwissermechanisme én het motormanagementsysteem te zitten. |
|
![]() |
28 maart De tweede dag vrij. Op tijd aan de slag, dan kunnen we tenminste iets doen. Vandaag gaan we de bodydelen definitief monteren. Een lastige klus, veel meten, en dan in een keer goed boren... Uiteindelijk blijkt het allemaal best mee te vallen. Een Westfield zit zodanig doordacht in elkaar dat je eigenlijk weinig fout kunt doen. Na het vastzetten van de scuttle en de neus moet als laatste de zijkant van de body aan de onderkant tegen het chassis vastgezet worden. |
Nu de body vast zit zijn er een aantal kleinere klussen te doen. Als eerste de zijrichtingaanwijzers. Om deze netjes in de carrosserie vast te laten klemmen moet er een gat in de carrosserie gemaakt worden. De te volgen tactiek voor dit soort werk is als volgt: Eerst afplakband op de plek waar het gat moet komen, een beetje ruim om het gat heen. Vervolgens aftekenen waar het gat moet komen. |
|
![]() |
Voor kleine gaten boor ik eerst langs de omtrek, waarna ik het een freesje in m'n Dremel het ruwe gat maak. Vervolgens precies pas frezen. Op de foto links is ook één van de sluitingen van de motorkap te zien. |
30 maart Gaten maken in het zorgvuldig uitgekozen en gekoesterd polyester is heel erg spannend! De afgelopen dagen hebben we toch al wat afgeboord en gezaagd maar iedere keer kijkt Bertram er zorgelijk naar! En nu de tankdop….Op de hoogte van de tankhals een gaatje geboord voor de referentie. Afplakken en dan pas echt gaan meten. |
|
![]() |
We zijn er achter gekomen dat het zagen het beste gaat als het tape er af is. Eerst een grof gat zagen en dan .... |
.... een mooi rondje schuren. Op het moment dat we de stofzuiger erbij houden heb je nergens last van! |
|
![]() |
Stoer staat het zo hèh!!!
|