Mei 2003

 

2 Mei

Deze week kan er veel gedaan worden! Opschieten! Af en toe vind ik dat het veel en veel te lang duurt. Voor Bertram is het bouwen heel duidelijk de lol maar ik wil nu wel eens plezier hebben van de Westfield.

Vandaag gaan we samen op stap. Eerst voor de nieuwe keuken en daarna even naar Marten om nieuwe onderdelen op te halen. Helaas is alleen de bescherming van de uitlaat aangekomen.....Maar dan kunnen we dat mooi afmaken!

 

 

Alle details voor het koelsysteem zijn ook bekend, jammer genoeg was het nog niet allemaal klaar. Maar als het af is ziet het er ook wel heel erg mooi uit! Deze pijp komt tussen de radiator en de motor met nog heel veel slangen en retour pijpjes. Het wachten is op nog n bochtje en de ventilator en dan is dat ook weer helemaal klaar!!!

 

 

 

 

3 mei

Het leuke van deze fase is dat we echt dingen kunnen gaan af maken. Vandaag de verlichting. Zoals we al eerder hebben aangegeven willen we de verlichting uiteindelijk anders aan gaan pakken. Met de Fiat Coupe lampen en blauwe behuizing. Maar tot die tijd maken we het maar even SVA proof!! De koplampen en de richtingaanwijzers zitten er al even op dus met de bevestiging van de achterlampen zijn we zo klaar. Oeps we moeten nog wel even een mistachterlicht en achteruitrijdlicht kopen!

 

 

Vandaag is eigenlijk een heuglijke dag: het Westfield embleem kan er op!! We hebben lang gezocht naar materiaal wat we mooi vonden voor de grill. Dat was nog best lastig. Geen kippengaas, geen rondjes, niet te dicht en niet te open..

Op de immer precieze manier waarop Bertram werkt wordt ook dit klusje weer opgepakt!

 

5 mei

Voor de accu bevestiging is niet iets gemaakt op het chassis. De meeste mensen plaatsen de accu achter de fan, sommigen zetten 'm ook voor de scuttle. Voor de scuttle staat wel mooi maar dan wordt het wel heel erg druk daar omdat het tankje van het koelwater daar ook hangt. Dus toch maar voorin. We hebben een bakje laten maken zodat we 'm stevig aan het chassis kunnen bevestigen en we de accu vast kunnen maken aan het bakje zelf. Special feature: een gebogen randje waar het uitstekende gedeelte van de accu onder valt.

 

 

Over heuglijke feiten gesproken: tanken! Met het o zo verguisde jerrycannetje uit mijn auto (ik heb wel eens de neiging om de tank erg ver leeg te rijden) kunnen we in drie keer de tank vullen.... dat betekent dus dat we met n volle tank niet van huis naar Utrecht kunnen!!! Dat is een tegenvaller. Nu begrijp ik waarom Bertram mij steeds zo meewarig aankijkt als ik dromerig praat over een vakantie naar Itali met de Westfield :-(

 

 

7 mei

Oponthoud in de autobouwwereld! "A racing car is born" wordt uitgezonden door Discovery! Mark Evans gaat een Westfield bouwen na de helikopter, cobra en een vliegtuig. Vandaag aflevering 1.

Uit verschillende verhalen blijkt dat er toch met regelmaat een verschil is tussen mannen en vrouwen. Zeker als het gaat om auto's bouwen. Het blijkt namelijk dat een vaatwasser een geliefd middel is om allerlei auto onderdelen in schoon te maken. De vaatwasser van Missus Detail Dean heeft het inmiddels begeven. Bertram is met alles erg voorzichtig en zeker met de vaatwasser, daarover maak ik me geen zorgen!!

Ik vind dat wij samen best reel met deze dingen omgaan. Bertram heeft namelijk de neiging om door het hele huis auto spullen te stallen. Ik vraag me af hoe groot de garage zou moeten zijn om dat niet te laten gebeuren. Twee voetbalvelden groot??

 
 

10 mei

Zo langzamerhand begint het werk een beetje op te drogen. We werken op het moment toe naar het punt dat de motor voor de eerste keer gestart kan worden, de verwachting is zondag 18 mei. Om dit mogelijk te maken heb ik nog een fan nodig (voor achter de radiateur, is besteld), een voorgebogen slang en een expansievat. De fan is cruciaal, de voorgebogen slang kan ik eventueel even vervangen door een recht stuk slang, en een expansievat heb ik liggen (niet mooi genoeg...) 's Avonds hebben we bezoek, nog maar eens even een aantal dingen in elkaar gezet. Ziet er netjes uit al zeg ik 't zelf.

 

 

De DTA moet nog bevestigd worden. Na enig denkwerk vind ik een nette oplossing voor de montage: twee hoeklijntjes met trekmoeren erin. In de trekmoeren waar nu het tijdelijke postbode elastiek omheen zit komt een boutje met een carrosseriering. Daar haak ik straks een grote O-ring achter. Onder de DTA zit een stuk donkerblauwe muismat, zo is de DTA tegen trillingen beschermd.

 

 

Om de auto af te bouwen heb ik nog een klein aantal cruciale onderdelen nodig. Allereerst moeten er nog een paar dingen van Westfield komen. Na enig heen er weer getelefoneer lijkt het erop dat m'n instrumenten, nummerplaathouder en een aantal binnenbekledingsdelen nu snel komen.

 

 

Het meest in het oog springende missende onderdeel zijn de wielen. Na heel lang zoeken heb ik een mooie set velgen gevonden. Deze liggen inmiddels klaar in Zwolle, maar nu heb ik nog geen banden. Het duurt even voordat de Yokohama A032R banden geleverd worden. Als het goed is worden ze deze week bezorgd. Zaterdagmorgen naar Zwolle om ze op de wielen te laten monteren.

 

 

11 mei

De bekleding tegen de achterwand wordt aan de bovenkant afgewerkt met een afwerkstrip. Ik had niet verwacht deze van Westfield te krijgen omdat ik 'm niet besteld had. Blijkbaar hoort dit onderdeel bij de bekledingsset. Ze moeten me nog wel eens uitleggen waarom ze bij een blauw met beige bekledingsset een zwart afgewerkte afwerkstrip leveren.... Ik was toch al van plan om zelf maar aan de slag te gaan. Toch wel tof spul dat bisonkit....

 

 

Ook de naaf van het stuurwiel wordt op dezelfde manier afgewerkt. Beetje een priegelklusje, maar het resultaat is de moeite waard. Het stuur is afgewerkt met beige leer.

 

 

De bekleding wordt met klittenband vastgezet. Ongelofelijk wat er gerekend wordt voor 25 meter klittenband. Bijna net zo ongeloofwaardig als dat er 25 meter klittenband in de auto verwerkt wordt.... Eerst meten we hoe lang elk stuk moet zijn en leggen we vast waar dat dan komt te zitten

 

 

Daarna knipt Marieke een enorme berg klittenband in stukjes en update ik de website.

 

 

De lijm van de rear finishing strip is droog. Ik hoop dat m'n instrumenten snel komen. Dan kan ik de sensor voor de snelheidmeter monteren. Als die erop zit kan het bagagebakje definitief gemonteerd worden, waarna ook de rolbeugel er weer op kan. En de gordels. En de rear finishing strip. En...  enz... 

 

 

13 mei

Mark Evans zet even een Westfield in 4 weekends in elkaar.... jaja. Bertram en ik zitten iedere avond vol verbazing te kijken naar de manier waarop Mark de Westfield in elkaar flanst. We weten (van de mensen van Westfield) dat veel werk door de monteurs van Westfield is gedaan. Dat kon je vandaag ook wel zien toen ze de SVA check deden. Het is jammer om te zien hoe snel en slordig er gewerkt wordt. Ik vind zelf dat er een verkeerd beeld gegeven wordt van het bouwproces. Veel dingen zijn in de serie al voorgemonteerd, bevestigd en geboord. Dit krijg je alleen bij de voorbereide kits en dan nog niet alles... Het programma is leuk om te zien maar het gaat wel erg kort door de bocht!

 

 

Gisteren is het fannetje binnengekomen (Guus van Racers Hardware bedankt!!) en heeft de Ford garage ook weer laten zien dat ze razend snel van een foto de materialen kunnen leveren... We wisten namelijk alleen dat het tankje wat we hadden niet mooi paste.  Bertram had op een website gezien dat er wel goed passende tankjes waren. Ik ben dus met printjes van die website naar de Ford dealer gegaan. Met enig gemompel werd het printje uit m'n hand gehaald en gemeld dat ze 'm zouden bestellen. Het leuke is dan dat als je terug komt mensen trots melden dat ze 'm gevonden hebben! Het tankje is inmiddels gemonteerd (nog niet op de foto). Morgen nog even koelvloeistof halen!

 

 

Dezelfde methode hebben we met de fan toegepast. Jouke van Lasaulec heeft ontzettend z'n best voor ons gedaan (zelfs thuis nog dingen voor ons uitgezocht) maar kon niet de juiste fan bestellen. Gisteren binnen, vandaag gemonteerd!!

Marten had ons al aangegeven dat de standaard bevestiging door Westfield met pinnen door de radiator heen is en raadde ons dat af. Bertram heeft met alu stripjes aan de buitenzijde van de radiator steuntjes gemaakt. Je kunt ze links op de foto zien.

En nu hopen dat de banden morgen binnenkomen!!

 

 

17 Mei

Mijn wielen zijn al enige weken geleden aangekomen bij Wheelcentre. Helaas hebben mijn banden wat vertraging. Ik besluit om vandaag m'n wielen op te halen, dan kan ik alvast checken of ze mooi onder m'n voorspatborden staan. Ik ben erg tevreden over de wielen, erg mooi en ze passen perfect!! De rest van de dag besteden we aan de laatste voorbereidingen voor morgen. Klein probleempje bij het vullen van het koelsysteem. Het blijkt pas nadat we begonnen zijn met het vullen dat ik n van de temperatuurvoelers uit het thermostaathuis verwijderd heb...

 

 

18 Mei

De grote dag is aangebroken. Tot mijn verbazing heb ik redelijk geslapen vannacht, nu ben ik nerveuzer dan ik ooit geweest ben. Serge heeft ergens een set Ford wielen geregeld. Ik wil de auto graag op wielen hebben staan tijdens het starten. Omdat m'n banden er nog niet zijn moet ik uitwijken naar een alternatief. Echt mooi is 't niet, maar wel functioneel.

 

 

Vervolgens zetten we de auto op de grond en pompen we olie op de kop en in de oliepomp. Omdat de motor nog nooit gelopen heeft zit alle olie onderin. Ook het oliefilter is nieuw, dus het duurt even voordat de olie door de hele motor gepompt is. Ik heb het advies gekregen om de motor 20 minuten op ongeveer 2000 toeren te laten lopen om de nokkenassen in te laten lopen. Met de bougies eruit laten we de motor op de startmotor een klein minuutje lopen zodat de olie verder rondgepompt wordt. Daarna gaat de garagedeur open en rollen we de auto een stukje naar buiten.

 

 

Naast Serge zijn ook Maby en Martijn er om de spanning en de vreugde met ons te delen. Martijn maakt een 45 minuten durende geweldige video over de startpoging. Erg leuk om 's middags terug te zien. De sleutel gaat voor de eerste keer om. De motor draait rond, maar start niet. We checken de bougies, die vonken wel. Bougies er weer in, nog eens proberen...

 

 

Gespannen kijken we naar de motorgegevens die op de laptop weergegeven worden. De bougies leken nog droog, we vragen ons af of de injectoren wel open gaan. Na enige seconden begint het te pruttelen in de uitlaat, en dan.... VROAMM !!!

 

 

Direct beginnen we met het meten van de temperaturen van het koelwater en de uitlaat. Tegen de tijd dat we bij de vierde pijp zijn zien we aan de kleur van de uitlaatbocht van de vierde cilinder al dat het met de vierde cilinder niet in orde is. Op de foto is het wat moeilijk te zien, maar de vierde cilinder liep nog niet. We checken de bougie en wisselen deze met de de eerste cilinder. Volgende poging...

 

 

Nu loopt de motor mooi. We laten de motor een minuut of 20 lopen, totdat de watertemperatuur erg hoog op begint te lopen. Ik heb 't idee dat er toch nog wat lucht in het koelsysteem zit. De DTA geeft een watertemperatuur van ver boven de 100 graden aan, we meten een temperatuur van onder de 100... Daarnaast moeten we constateren dat de dynamo het niet doet. Toch ben ik buiten gewoon tevreden over het tot dusverre bereikte resultaat. De motor loopt !!!

 

 

20 mei

Naar aanleiding van een technisch consult bij Marten Born van Mega Sportscars gloort er wat hoop dat de dynamo niet stuk is. Eergisteren hebben we de dynamo direct gedemonteerd, en gemeten en gekeken of we een fout konden ontdekken. De dynamo gaf niet meer dan een paar honderd millivolt af als we 'm met de boormachine aandreven. Kennelijk zijn de dynamo's van bijna alle Japanners van een slim systeem voorzien wat moet voorkomen dat de motor doorloopt als je het contact uitzet. Er zitten geen permanente magneten in mijn dynamo, maar een elektromagneet die pas gaat werken als je 12 volt op een van de contacten van de de dynamo zet. Ik moet dus de draadboom uit elkaar pluizen en een 12 volt voeding naar de dynamo toeleggen....

 

 

22 mei

Woensdag hebben we het dashboard aangesloten. Alle lampen deden het zoals ze het zouden moeten doen, claxon toeterde oorverdovend en de motor van de ruitenwissers ging ook op verzoek aan. Blond als we zijn waren we helemaal blij. De draadboom paste erg mooi, precies waar een aansluiting is in het dashboard komen de stekkers uit de draadboom!

Xander kwam vandaag nog even langs voordat hij 5 maanden duikles gaat geven in Kroatie en Bertram wilde hem natuurlijk wel even laten horen hoeveel herrie de claxon maakt. Als bonus gingen ook de knipperlichten aan. Op het moment dat de koplampen aan zijn en je toetert gaan we naar links, met grootlicht naar rechts.....

Hebben we gelukkig nog iets te doen dit weekend want de nieuwe spullen laten allemaal erg lang op zich wachten (grrrrrr).

 

 

30 mei

Ondanks veel inspanning mijnerzijds is het niet gelukt om een medewerker van Westfield die afgelopen week naar Nederland moest de spullen waar ik op zit te wachten mee te laten nemen. Behoorlijk balen dus, want ik heb vrijwel niks meer te doen. Ook m'n banden schieten niet op: afgelopen dinsdag heeft iemand ze uit Engeland opgehaald, nu zitten ze ergens tussen Den Haag en mijn garage. Ik hoop dat de banden morgen binnenkomen, dan kan ik ze laten monteren en misschien een klein proefritje maken ???
Om de hoesjes van de handrem en de schakelpook wil ik een afwerkring hebben. Ik kan niks fatsoenlijks vinden, dus maar zelf maken...

 

 

Uit een plaatje 2 mm RVS maak ik een ring en een eeeuh, langwerpige ring (ik lees net in een catalogus dat deze dingen "pook kaders" heten, maar dat woord durf ik niet te gebruiken....). Best een tijdrovend klusje. Met een schuurband kan ik de buitenomtrek redelijk vlot fabriceren, maar de binnenkant gaat lastiger. M'n decoupeerzaag wil zo'n krappe bocht niet maken, veel gaatjes boren lijkt de enige oplossing. Ik begin nu toch wel erg blij te worden dat ik geen Robin Hood met RVS chassis gekocht heb zeg..... Vervolgens vijlen met steeds fijnere vijltjes, dan schuren met 200, 400, en 600. Voorpolijsten en tenslotte hoogglans polijsten. Het resultaat mag er zijn, wel een volle dag mee bezig geweest (en dan zitten er nog niet eens bevestigingsgaatjes in !!). Hopelijk  komen de banden morgen wl.

 

 

31 mei

Bij gebrek aan onderdelen (de banden zijn er nog niet...) vind ik toch nog een paar klussen. Zo moeten de voorspatborden nog bevestigd worden. Volgens het manual is het allemaal simpel; boor 4 gaatjes in de spatborden en de beugels waar ze op vast zitten, boutjes erdoor en klaar. Die boutjes... Die bevallen me dus niet. 4 boutkoppen zo aan de buitenkant van de carrosserie vind ik geen gezicht. En waarom trouwens de makkelijke weg kiezen als er ook een moeilijke is ??

 

 

Ik heb besloten om de spatborden met polyester en glasmatjes vast te zetten. Sommige mensen lijmen ze, maar dat vind ik een beetje een eng idee. Ik ken de verhalen van mensen die diverse onderdelen van hun auto verliezen (de motorkap bijvoorbeeld, of nog erger het reservewiel...). Dat zal mij niet gebeuren.

Gewapend met een Alblastine polyester reparatiesetje gaan we aan de slag. Ik heb eigenlijk een hekel aan deze setjes, het is altijd zo lastig om in te schatten hoeveel verharder (uit een tubetje) je bij de hars moet doen. Ik wil een strookje glasmat onder de beugel hebben, en dan twee lagen er overheen.

 

 

Na alle voorbereidingen getroffen te hebben kunnen we aan de slag. Uitgeknipte matjes met diverse maten en diktes liggen klaar, klemmen en spanbanden om e.e.a. vast te zetten binnen handbereik. De helft van de hars in een bekertje, op de gok 2% verharder erbij... Eerst smeer ik de oppervlakte waar straks een matje opkomt in. Smal strookje eronder, beugel erop en dan het eerste matje. BARST. De hars is in ongeveer 3 minuten hard geworden. Dit is mijn persoonlijke record. Ik weet dat als je veel te veel verharder aan hars toevoegt het mengsel zo heet kan worden dat het vanzelf ontbrand. Mijn hars lijkt ook hard op weg, ik kan het bekertje nauwelijks beetpakken. Gauw de hele troep de tuin in. Als ik Marieke vertel dat het vanzelf kan ontbranden besluit ze met de tuinslang het houten terrasje waar ik de hars heb achtergelaten nat te houden. Water wat ik het bekertje terecht komt begint direct te koken....

 

 

Gelukkig heb ik slechts de helft van de hars gebruikt. De andere helft maak ik aan met veel minder verharder (eeeuh, alles wat ik nog heb...). Hiermee maak ik de klus af. Ondanks de slechte start ben ik tevreden over het eindresultaat. Nu maar hopen dat de hars uitgehard is voor de eerste proefrit...