2 november
Alan en Nicole zijn over vanuit Zwitserland.
We willen hen een leuk beeld van Nederland geven. Eerst gaan we naar
Giethoorn. Omdat het echt slecht weer lijkt te worden en Alan wel benieuwd is
naar dijken naar we toch naar Lelystad. Eerst even naar Mega Sportscars. Bertram
kan in de auto van spanning al niet meer stil blijven zitten. Dit tot grote
hilariteit van de achterban! Janneke en Wietze leven vanuit Barcelona mee.
Marten lacht op de manier waarop hij
alleen maar kan lachen als Bertram binnenkomt. Dat lachje betekent volgens mij:
“Hallo jongen heb je niet kunnen wachten? Fijn dat je even komt kijken!” Trots
als een pauw liep Marten tussen de 5 resterende kits. De andere twee
waren al opgehaald. Zelf heeft hij een race variant gekocht.
Maar daar stond ze: de donkerblauwe
Westfield in wording. Zelfs ik kreeg op dat moment even de kriebels in mijn
buik! Raar dat het pakket in bruin ribbel karton een auto wordt waar we veel
plezier van zullen gaan hebben (hopelijk). Het is jammer dat we de foto camera
vergeten waren want het was grappig om te zien. Alan en Nicole waren al snel
verveeld: “Als ze toch een auto wilt dan koop je er toch een?” ;-) dit leverde
’s avonds nog een mooie discussie op!
We hebben snel twee dozen achter in de
auto gestopt zodat we toch iets in huis hebben. De spullen werden onder toezicht
van Serge (achter de pc en aan de telefoon) uitgepakt en bewonderd. ’s Nachts
heeft Bertram de auto voor een groot deel al in elkaar gezet, gelukkig moesten
Alan en Nicole nog naar Schiphol gebracht worden, anders had ze nu al op de weg
gestaan! Ik ben benieuwd hoeveel onrustige Westfield nachten we nog gaan
krijgen….
|
3 november
Vandaag de eerste dingen in elkaar gezet:
de steuntjes op de pedalen! De hele uitstalling is bewonderd en bevoeld
(geaaid?) en weer op geborgen. We konden nu de garage nog voor andere dingen
inzetten voordat de kit er is .
Foto rolletje zit in de camera dus: “she’s
welcome!”
|
 |
 |
4 november
Bertram is bijna niet te harden. Het wordt nu allemaal wel heel erg spannend.
Als zo meteen zwarte piet komt aangelopen zou me dat niet verbazen!
Marten meldt zich om 20.45 en de Westfield wordt onmiddellijk uitgeladen. Het
geheel ziet er prachtig uit. Keurig verzameld in dozen en op en aan elkaar
geplakt. |
 |
 |
 |
 |
 |
Bertram en Marten nemen de eerste details door.
Beide heren zijn verrukt van het product. Eerlijk is eerlijk het ziet er
ook echt mooi uit. |
5 november
Eindelijk dan echt aan de slag!
Omdat het fenomeen Webcam in de familie Kuysters nog onbekend is legt
Bertram telefonisch uit hoe het werkt en dat het chassis écht géén kinderwagen is!! |
 |
 |
Eerst moeten de aluminium panelen gepast worden
op het frame (zwart). De panelen zijn allemaal al redelijk op maat en
voorgeboord maar moeten nu echt geboord gaan worden. Om de 5 centimeter een
gaatje....dat duurt nog wel een week voordat het allemaal geboord is. Na het
boren worden de panelen in een bepaalde volgorde met popnagels
bevestigd aan het chassis. |
9 november
Nu kunnen we 'm samen nog tillen! |
 |
 |
 |
Over aandacht niet te
klagen, Martijn komt kijken en vanuit Gouda en Zwitserland bellen ze om te
checken of de webcam nu echt werkt !
|
 |
10 november
Omdat sommige verbindingspunten
in een rare hoek zitten boren we sommige gaten samen. We hebben in dit
huishouden een flexibele as waarmee ook in de moeilijke hoeken geboord kan
worden. Ik bepaal de snelheid van de boor en Bertram plaatst het boortje! |
11 november
Eindelijk samen proef zitten!! |
 |
 |
Hard werken hoor, zo'n kitcar bouwen.... |
15 november Vermelding in Planet
Weekly
Vandaag opeens waanzinnig veel hits, er is een artikeltje in het
wekelijkse magazine van Planet over onze site. Heel erg leuk. Nu kan
iedereen kennismaken met het fenomeen kitcar.
Gisteren is Bertram begonnen met de remleidingen. Dit blijken niet
flexibele leidingen te zijn. Met moeite worden die in allerlei bochten
gebogen zodat ze mooi langs het chassis lopen. Duidelijk een klus waar
Bertram nog wel even mee zoet is. Onder tussen ga ik aan de slag om de site
voor een deel in het Engels te vertalen want we hebben relatief veel Engelstalige
bezoekers.
|

WESTFIELD BOUWEN
Marieke en Bertram bouwen een Westfield. Een wat? Een Westfield is een
superlichte auto die op basis van een aantal tweedehands onderdelen en een
flink bouwpakket door hobbyisten in elkaar wordt gezet. Hij ziet er prachtig
uit, maar je moet er wel de tijd voor nemen. Veiligheidshalve hebben de
makers op de website waar ze hun vorderingen bijhouden alvast de maanden
september 2002 tot en met juli 2003 ingepland. Wie wil weten of ze het voor
augustus halen kan live kijken naar de webcam.
|
 |
17 november
Gisteren zijn de eerste panelen gemonteerd. Vandaag willen we een grote
slag slaan; zou het lukken om vandaag alle resterende panelen te monteren?
|
Op de foto rechts is het frame nog
eens goed te zien. De stijfheid van de auto wordt voor een deel verkregen
door tegen het frame aluminium platen te monteren.
|
 |
 |
Voordat de panelen tegen het frame aan
gemonteerd kunnen worden moeten eerst alle bramen die door het boren
ontstaan zijn verwijderd worden. Ook de omtrek van de panelen hebben nog wat
aandacht nodig, van afbramen hebben ze in Engeland nog niet gehoord! |
De panelen worden met kit tegen het
frame aan gemonteerd zodat ze straks niet rammelen én zodat er geen water in
de auto kan komen.
|
 |
 |
We steken de popnagels eerst allemaal
door de panelen, daarna worden ze aangetrokken.
|
Gelukkig hebben we 3 popnageltangen,
zo schieten we tenminste een beetje op. Met de grootste tang die we hebben
gaat het popnagelen veruit het makkelijkste, maar op veel plekken is geen
ruimte voor dit enorme apparaat.
|
 |
 |
Let op de chaos op de vloer, ruim 550
popnagels verder, de panelen zitten erop. De volgende stap is de
wielophanging en de besturing.
|
19 november
De draagarmen, het stuurhuis en de uprights voor
zijn gemonteerd. Ik begin snel door de onderdelen heen te raken. Vandaag
kreeg ik bericht dat m'n versnellingsbak weer afgehaald kan worden. Ik had
mazzel met de versnellingsbak, er mankeerde niets aan, die kan er zo dus
weer in. Zodra de bak er is wil ik de bak en het differentieel schoonmaken
en in de verf zetten. Het differentieel kan dan gemonteerd, waarna de
achterwielophanging afgemonteerd kan worden. Daarna is het tijd voor de
remmen en de motor (moet ik nog wel even beslissen wat voor motor er in komt....) |
 |
 |
26 november
Om ons heen hebben veel mensen interesse voor ons project, daarom liet
ik vandaag aan een collega onze site zien zodat ze kon zien waar we nu mee
bezig zijn. Loopt Bertram opeens door het beeld: Big brother is being
watched!
Bertram had lekker vrij genomen om te knutselen en naar Lelystad te
gaan om wat spullen op te halen en in alle rust met Marten te bespreken
welke motor er moet komen. Het lijkt een Ford Zetec te worden omdat de
Duratec motor niet blijkt te passen in het chassis zoals wij dat hebben.
De pedalenbox zit het inlaatsysteem in de weg, alleen met throttle body
injection zou het passen. Jenvey levert echter nog geen throttle body
injection voor de Duratec motor. Verder zijn essentiële zaken als uitlaten
nog niet op de markt.
Vandaag zijn alle remleidingen in de auto gemaakt en is de
brandstofleiding definitief vast gezet. Dit heeft ontzettend veel tijd
gekost omdat de manier van buigen, met de hand of met een buigijzer, veel
invloed had op het resultaat. Met het buigijzer krijg je mooie
strakke bochten maar dat is niet overal noodzakelijk. Met de hand
kan het wat preciezer gebogen worden.
´s Avonds hebben we samen de leidingen met plastic zadels vastgepopt.
|