Oktober 2002

 

2 oktober

Met een schuld bewuste zoen staat Bertram me op te wachten als ik in zijn auto uit mijn werk kom aangereden. Omdat mijn auto een grotere achterbak heeft en 5 deuren neemt Bertram mijn auto mee als hij naar de sloop gaat (of andere grote dingen wil transporteren). Achterin MIJN auto lag een stuk roestig ijzer met een dikke laag modder er overheen. Ik heb nog nooit een man zo gelukzalig naar iets zien kijken wat ik waardeloos acht als mijn liefste op dat moment. Wat is houden van toch heerlijk!

Het roestige gedeelte was een achteras van een Siërra. Hij wil hier zinnige delen van af gaan halen. Het meeste was echter niet nodig maar de ‘jongens’ van de sloop konden het niet goed los krijgen. Stiekem denk ik dat hij bang is dat ze het niet goed zouden doen…..

Vandaag hebben we dus de verzameling uitgebreid met een versnellingsbak (met pook!) en van de achteras gebruikt Bertram helemaal NIETS. De homokineten (het beweegbare stuk tussen de as van de auto en het wiel) waren toch niet demontabel.

 

 

5 oktober

Na een paar avonden spannende geluiden uit de garage gehoord te hebben werd het ’t weekend pas echt leuk! De modder kon van de delen die behouden bleven afgespoeld worden…Er kwam iets onderuit!

 

 

9 oktober

Doorgaans vind ik mijzelf geen tut (-tebel). Maar vandaag trof ik MIJN auto voor de 2e keer aan met een stuk roestig, modderig staal in de kofferbak op de oprit aan! Bertram maakt de auto steeds schoon en is er heel erg voorzichtig mee. Dat is dus niet het probleem! De narigheid is dat ik steeds mag meehelpen die handel uit de auto te halen. Al het gewicht van een Siërra zit in de achteras. Ik weet het zeker! Van de ‘nieuwe’ achteras zouden alleen het differentieel en de homokineten gebruikt gaan worden. Een differentieel zorgt voor de overbrenging van de kracht uit de motor naar de achteras toe. Jawel het wordt een achterwiel aangedreven auto!

Het vorige differentieel (wat nog steeds in de garage staat!) is niet goed omdat het een verkeerde overbrengingsverhouding heeft. Het gaat erom dat een zware auto, waarbij dus veel kracht geleverd moet worden om deze in gang te brengen een andere overbrenging nodig heeft als een lichte auto (zoals de Westfield) om snel veel vaart te maken.

 

 

12 oktober

 Vandaag zou Serge mij komen helpen met het demonteren van het differentieel en de versnellingsbak. We willen het differentieel demonteren. Marten heeft me verteld dat de lagers van de homokineten gaan gieren, vervangen is het devies. In het Manual van de Sierra lees ik dat het opbouwen en afstellen van een differentieel een lastige klus is, maar volgens Marten valt 't allemaal best mee. Gewoon aan de slag dus. Met de nieuwe door Serge meegebrachte Torx dopsleutel set hebben we de achterplaat van het differentieel er vrij vlot af.

 

 

 Het binnenwerk moest er ook uit zodat we de lagers konden vervangen. Hiertoe draaien we de stelringen waar de buitenringen van de lagers ingeperst zitten los, daarna valt de boel vanzelf uit elkaar:

 Verder uit elkaar halen zou niet nodig moeten zijn; de ingaande as zorgt niet voor problemen volgens de kenners.

 

 

 De onderdelen worden bij elkaar opgeslagen. Alle delen die een schoonmaakbeurt nodig hebben gaan mee naar m'n werk waar ze in de avonduren in de ontvetter schoongemaakt worden.

 

 

 Nu het differentieel zo ver klaar is gaan we met de versnellingsbak aan de slag. De versnellingsbak willen we inwendig inspecteren. Ik heb ergens gelezen dat de MT75 bak die ik voor m'n Westfield ga gebruiken slechts twee zwakke punten kent; de synchronisaties voor de tweede en derde versnelling, en de sleeve die om de ingaande as zit. Langs de laatstgenoemde loopt het druklager, wel zaak dat dat lekker loopt natuurlijk.

 

 

 Met de bak zat het allemaal wat minder mee. Het begint al snel met de bouten van de uitgaande flens. Deze hebben een sleutelwijdte van 21 mm, en daar heb ik dus geen ringsleutel voor. Tenminste... Serge gebruikt zijn verstand; bougies hebben een sleutelwijdte van 21 mm, dus met een bougiesleutel draaien we deze bouten los.

 

 

 Al snel lopen we tegen het volgende probleem aan. we krijgen de centrale moer van de uitgaande as niet los. De moer is niet zes- maar twaalfkantig. We proberen nog of we de bak kunnen delen, maar al onze pogingen lopen op niets uit. Er zit dus weinig anders op dan om de bak naar een transmissie revisiebedrijf te brengen. Helemaal rechtsboven in de hoek van de foto links kun je de webcamera zien staan, bovenop de CV ketel. Midden op de achtergrond mijn gereedschapsbord. Dit is dus de kant van de garage die jullie bijna nooit, maar ik bijna dagelijks zie...

 

 

18 oktober

De afgelopen week heb ik besteed aan het zoeken naar een transmissie revisie bedrijf. Marten van Mega Sportscars leek het niet echt nodig om de bak te laten reviseren, maar ik wil het risico niet lopen dat er iets aan de bak mankeert en dat ik 'm weer uit moet bouwen. In Wapserveen vind ik na wat heen en weer bellen De Boer Transmissies. Dit bedrijf is een van de vijf (!) bedrijven die versnellingsbakken kunnen reviseren in Nederland. Zij demonteren mijn bak, waarna we zullen overleggen wat er vervangen dient te worden.

 

 

 

25 oktober

De spanning begint te stijgen! De kit is klaar en zal maandag op transport gezet worden. Bertram begint behoorlijk nerveus te worden. Zeker als Herman en Rosé 27 oktober bij ons zijn kan Bertram er niet over uit!

 

28 oktober….nog even wachten

Omdat het dit weekend ontzettend hard gestormd heeft is er een achterstand met het laden van de vrachtauto’s dus zal de kit deze week nog niet afgeleverd worden! Gelukkig maar want Alan en Nicole zullen het weekend bij ons logeren, om de aandacht te verdelen tussen de Westfield in wording en hen…..

 

30 oktober HIJ is er

Bertram heeft met Marten gebeld en de kit is afgeleverd, samen met 7 andere vriendjes in wording staat ze nu in Lelystad. Volgende week zal ze ‘thuis’ komen.