Westfield

 

In de zomer van 2001 raakte ik bekend met het fenomeen "Kit-Car". Met name de Lotus 7 replica's trokken mijn aandacht. Het concept van een zo eenvoudig en licht mogelijke auto met een redelijke motor sprak me aan. In eerste instantie werd mijn aandacht vooral getrokken door de kits van het merk Robin Hood

Robin Hood levert behoorlijk complete kits op basis van een Sierra. Ze werken volgens het zogenaamde "Single donor" concept: alles wat je nodig hebt om een Robin Hood te bouwen is een Ford Sierra en hun kit. Op deze manier blijven de kosten natuurlijk beheersbaar. Gedurende mijn onderzoek naar Robin Hood kwam ik een grote hoeveelheid interessante sites tegen, de belangrijkste vind je hier:

De Nederlandse Robin Hood owners club http://www.superseven.org
2B - The Unofficial Guide http://www.saxons.demon.co.uk/
Anthony Pralet's Robin Hood 2B http://www.pralet.co.uk/kitcar/2b.htm
Daz'z 2b Site http://homepage.ntlworld.com/daz.johnston/
Paul's 2B Web Site http://homepage.ntlworld.com/p_hanlon/index.html
RHOCaR, de engelse owners club (tip) http://www.rhocar.org.uk/home.asp
Robin Hood http://www.geocities.com/MotorCity/9526/
Steve & Kay's Robin Hood 2B http://www.mossy35.freeserve.co.uk/
Tomo's 2B http://www.dtomlinson.freeserve.co.uk/index1.htm

Na veel lezen, proefrijden in de Robin Hood van Theo Bakker en contacten met de fabriek in Engeland kwam ik tot de conclusie dat een Robin Hood toch niet echt de auto voor mij was. Met name de desinteresse van de fabriek om buiten Engeland zaken te doen en de lange bouwtijd (doordat je toch wel veel zelf moet uitvinden / maken) stonden me tegen. Daarnaast moet je door het gebruik van slechts Sierra delen én de bewust laag gehouden prijs veel concessies doen aan kwaliteit, zowel in de zin van het eindresultaat alsook m.b.t. de geometrie en het gewicht van de auto.

Via Hans Huijskamp van kartcircuit Alnone in Lelystad kwam ik in aanraking met Westfield Seven replica's. In eerste instantie keek ik erg op tegen het forse prijsverschil met een Robin Hood, maar na nadere studie bleek dat het toch wel om een heel ander product ging. Dit werd bevestigd in de artikeltjes over Westfields in Which Kit? Ook over Westfield zijn veel sites te vinden op internet:

Dave and Jasons Westfield SEi build Diary - 1997 http://www.dbox.demon.co.uk/index.htm
Nick Addison's Westfield Site http://users.netmatters.co.uk/nickaddison/homepage.htm
The Westfield Project http://home.clara.net/ilsuk/page2.html
Westfield Car Project http://ourworld.compuserve.com/homepages/oakwood_data/Carproj.htm
Westfield Owners Club (supertip) http://www.wscc.co.uk/
Chris Bradley's Westfield SpeedSport Build http://www.zlt99.ukgateway.net/index.html
Roadster Bil AB http://www.roadster.se/
Westfield Sportscars http://www.westfield-sportscars.co.uk/
Bob's Megablade Page http://www.megablade.org.uk/index.php
Westfield Megabird - webcam (supertip) http://buildingsite.igentics.com/site67/

In het voorjaar van 2002 had ik de eerste contacten met de fabriek in Engeland. Het was opmerkelijk hoe vriendelijk en goed ik geholpen werd. Al gauw bestelde ik een "Build Manaul". De manual arriveerde een paar dagen later met de post. Ik was onder de indruk van de kwaliteit van het boekwerk. In veel detail wordt de gehele bouw besproken. Een ander groot voordeel van een Westfield is dat er voor Nederland een importeur is. In het vroege voorjaar bracht ik voor het eerst een bezoek aan Mega Sportcars. Er zouden nog diverse bezoekjes volgen voordat ik op 14 september 2002 mijn Westfield bestel....

14 september was dus een belangrijke dag. Ik bestelde mijn navy blue Westfield SEiW. De "i" in SEiW staat voor independant, onafhankelijke wielophanging. Westfield levert ook een starre achteras, net als de originele Lotus 7. De starre achteras is niet erg populair meer. De "W" in de typenaam staat voor Wide body. In het verleden leverde Westfield een smallere body, maar die bestaat niet meer. Naast de "start kit" bestelde ik alle onderdelen om tot een rollend geheel te komen. Op deze manier hoefde ik nog niet te beslissen over het interieur en het type motor. Mijn Westfield zal er als hij klaar is ongeveer zo uitzien:

Regelmatig bereiken mij vragen over de kosten van de bouw van mijn Westfield. Het is niet zo eenvoudig om een juist antwoord te geven op deze vragen.

De kosten van een dergelijk project zijn erg afhankelijk van je eigen aanpak. Volgens de auteur van het boek "How to build your own sports car for £250" kun je een Seven replica bouwen voor 250 pond. Het boek is erg de moeite waard, maar 250 pond lijkt mij wel wat optimistisch. De Robin Hood is een van de goedkopere Sevens, maar het bouwen kan je zomaar 1000 uur kosten. Caterham is een van de duurdere, maar te bouwen in 40 uur. Een Westfield zit hier tussen in. Afhankelijk van je aanpak en je wensen zullen de totale kosten variëren. Voor informatie over de mogelijkheden kun je het beste even bellen met Marten Born van Mega Sportscars in Lelystad. Marten Born is de importeur van Westfield in Nederland.

 

Mega Sportscars

Bedrijventerrein Gildenhof

Wigstraat 6

8223 EG Lelystad

Telefoon: 0320 - 249593

Fax: 0320 - 242943